Svadfjellet i Gulen - Sogn og Fjordane komplett! (27.04.2016)

Ascents Svadfjellet (877m) 27.04.2016
Visits of other PBEs Svadfjellet p-lomme og stistart (225m) 27.04.2016

Etter en frisk innspurt denne våren, var det klart for siste kommunetoppen i Sogn og Fjordane; Svadfjellet i Gulen. Været var på min side, da jeg parkerte på p-lomme og stistart og festet skiene på sekken, og la i vei opp Skitdalen. Røde pinner i bakken viste ny sti oppover lia.

Barmark opp Skitdalen til ca 500 moh.

Fulgte noenlunde stien, men når snøen overtok mer og mer, fulgte jeg heller den, da jeg kunne gå på den knallharde skaren. Oppe ved et lite vann og en hytte var det naturlig å skifte til ski og kortfeller.

Ser tilbake ned Skitdalen, etter en times fottur med skia på sekken. En gammel ruin til høyre.

Så bar det litt opp og ned i greit terreng inn til Svadfjellet, som tok med eksakt 2,5 t å nå.

Toppen innen rekkevidde.
Tror ingen kunne høre mitt lille jubelrop på toppvarden denne vakre aprildagen, for nå var nest siste vestlandsfylke gjort. Filmet selvsagt panoramaet:

Klatret ned fra varden, og gjorde et vårsprett som nær endte med håndleddsbrudd, da snøen jeg landa på ikke var myk snø, men knallhard is. Best å ta det litt rolig, ja!
Feiret i ly av varden for den lille vinden med en boks Pepsi max og svensk sjokolade, mens sola truet med å forsvinne bak mørke skyer. Derfor satte jeg snart kursen tilbake også.

La returen innom utedoen tilhørende den lille hytta ved vannet - takk for lånet!

Slenger med et bilde fra toppen til slutt:

Gratulerer så mye med fullfø

Written by Sola19 01.05.2016 21:31

Sogn og Fjordane! Og takk for mange fine turrapporter for oss som skal følge i dine fotspor:)

Gratulerer med fullført .....

Written by knutsverre 01.05.2016 18:15

S+F liste Ole-Petter, og takk for de fine turene vi har hatt sammen i fylket!

Sv: Gratulerer med fullført .

Written by Olepetter 01.05.2016 21:24

Ja, det har vært gode minner, Knut Sverre!

Grattis med Sogn og fjordene

Written by Snilen 01.05.2016 16:20

Det er vel det mest krevende kommunetopp-fylket i Sydnorge med mye isbreer, en klatretopp, mange seige marsjer og endel fergeturer.

Sv: Grattis med Sogn og fjorde

Written by Olepetter 01.05.2016 18:02

Takk for det! Ja, det er nok det mest krevende fylket sør for Trondheim - og kanskje det flotteste også - sammen med Møre og Romsdal.

Gratulerer så mye!

Written by morsor 30.04.2016 01:28

Helt greit å gå i Skitdalen når du fullfører et krevende fylke som Sogn og Fjordane ! Nå bærer det mot Nord-Norge i automobilen?

Sv: Gratulerer så mye!

Written by Olepetter 30.04.2016 10:14

Skitdalen var grei, den! :)

Har igjen 4 topper i Stølsheimen i Hordaland, samt Hårteigen på Hardangervidda. Sistnevnte tas nok på ettersommeren. Da er Sør-Norge i boks. Så jeg tvinges nordover etter hvert. Litt usikker på hvor aktivt jeg egentlig skal gå for dette. Mye fint som ligger nærmere...