Punkt ved Østre Langedalsfjellet (Høyanger, Sogn og F) (26.04.2016)

Ascents Punkt ved Østre Langedalsfjellet (1,455m) 26.04.2016
Østre Langedalsfjellet (1,456m) 26.04.2016
Visits of other PBEs Esebotn p-lomme og stistart (5m) 26.04.2016
Grisagrø (533m) 26.04.2016
Grisagrø - sti fra øst (10m) 26.04.2016
Kvanngrøgrovi nedre bro (47m) 26.04.2016

Hadde overnatta i bilen på p-lomma litt øst for Balestrand. Jeg kjørte noen hundre meter opp mot anleggsområdet, og parkerte, teipet stavene fast til skia, og med dem i hendene rusla jeg i vei. Teip-opplegget var noe nytt, og funka bra, for med skia i hendene slipper jeg at de hekter seg fast i krattet som i noe grad preget øvre del av stien. (Jeg hadde rekognosert dagen før, og gått helt opp til snøgrensa på drøyt 400 m.)

Bygda Ese i zoom, og flanken bak hvor stien går opp til den gamle krafthytta Grisagrø. 100 hm under hytta kunne jeg ta på skiene...

150 hm under Grisagrø bygger de en ny høyspentmast. Jeg snakket kort med de østeuropeiske arbeiderne her (på engelsk), før et helikopter kom og hentet en av dem:

Å skifte til ski føltes deilig, og nye bevegelser kortet liksom litt ned på den kraftige oppstigningen. (Man tar 1100 hm i en sammenhengende motbakke her!)

Øvre del av ruta - også tatt dagen i forveien med telelinse. Holdt meg stort sett til høyspent-traseen pga rasfaren (fra skavler på Geithalsnipa til venstre i bildet).

Etter en god pause på rundt 800 hm i sola, gikk jeg resten av motbakkene. Meget drøye 3 t gikk det dermed innen jeg var oppe på 1100 meter, og kunne skli litt nedover og vest mot Sauadalsvannet. Hadde det vært isete, ville denne skråningen vært litt ubehagelig å krysse.

Kikker tilbake og ut Esefjorden.
Geithalsnipa er passert. Ned til høyre var en dyp kløft i snøen, som gjorde at jeg måtte helt opp på 1100 meter, før jeg kunne skli ned og vestover. (Ellers kunne man spart inn 50 hm her.)
Noe ned og fulgte kraftlinjene mot Sauadalsvannet.
Ser rett over Esedalen på Spenane. Balestrand-alpene var jammen flotte!

Etter å ha krysset Sauadalsvannet, og svingt mot nord, dukket endelig dagen mål opp; snaut 4 km unna i luftlinje. Det skulle imidlertid gå noe tyngre enn forventet.

Østre Langedalsfjellet sett fra sørøst.

Etter å ha sklidd helt ned til vann 920 m, måtte jeg et stykke opp igjen i et skar. Jeg ville ikke skifte til kortfeller ennå, og tråkket opp på blå Swix, for deretter å skli ned i botnen SØ for Ø. Langedalstinden. Her ventet nye 400 hm:

Vurderte et øyeblikk å svinge helt inn i botnen og opp til venstre, men ante en viss skredfare inni der...
Tenkte det tok en time opp fra nå (400 hm), men det gikk tyngre enn forventet - ikke minst burde jeg tatt en matpause. Litt småsur vind og en sol som stadig gjemte seg bak skyene, gjorde motbakkene lengre, og det ble 1:40 min til jeg sto på en av de tre toppunktene. Feide over alle, filma litt, og skled snart ned igjen for en lengre matpause i le og i sol.
Video fra toppen:

På returen oppdaget jeg en flott topp som jeg ikke klarer å identifisere: (Bildet er tatt mot vest, fra botnen sør for Langedalsfjellet)

Ellers er det lite å skrive om returen denne gangen... Turen var noe drøy på ski, men flott!

Nå ser jeg hva alle

Written by 19topper 26.04.2016 21:50

mølle turene har vært til ære for....ser ut som en marabalsk flott tur ?!

Sv: Nå ser jeg hva alle

Written by Olepetter 29.04.2016 14:54

Helt rett! En viss grunnform må være til stede, skal jeg klare slike turer. Utrolig nok holdt migrenen seg unna - med et nødskrik...

Grattis Ole-Petter ...

Written by knutsverre 26.04.2016 21:46

med nest siste K-topp i S+F. Ser ut som en lang og tung tur. Imponerende innsats!

Sv: Grattis Ole-Petter ...

Written by Olepetter 29.04.2016 14:54

Ja, tror du med fordel kan ta denne sommerstid fra vest og "Trappene."