Botnanosi - for et blikk mot Austanbottinden! (23.04.2016)

Ascents Botnanosi (1,386m) 23.04.2016
Lægdenosi (1,247m) 23.04.2016
Visits of other PBEs Åsetelvi p-lomme (590m) 23.04.2016

Video fra toppen:

Botnanosi er kuppelen midt i mot når man kjører rv 53 fra Tyin og kommer til Moadalen, før det stuper ned mot Øvre Årdal.

waaktaar (Kalle) hadde funnet en ny pf>100m-topp i Jotunheimen, og jeg hadde ikke tålmodighet til å vente til sommeren med å ta denne. Det ville utvilsomt ha gjort turen langt enklere.

Parkerte på Åsetelvi p-lomme, og skjønte straks at dette kom til å bli slitsomt, for her lå snøen tjukk helt ned til veien. Jeg hadde håpet på barmark i det minste et par hundre meter oppi bjørkelia, som lå solvendt. Spente skiene på sekken og gikk bort til skiltet ved stistart. Kom skaren til å holde meg?

Bildet tatt fra p-lomma i retning stien. Et ørlite skitrekk til venstre.

Svaret kom etter halvannen meter, da jeg sank nedi til hoftene! What!? Det ble et horisontalt grise-slit de første 70 meterne, og jeg var helt pumpa da jeg nådde et bart parti i det bratta reiste seg for alvor. Fortsatte det slik med disse snøforholdene, kunne jeg bare pakke sammen og vente til juni/juli. Så dukket redningen opp: Et tidligere tråkk i snøen kom opp skibakken, og tråkket kunne jeg følge langs stien helt opp til Åsete, skulle det vise seg. Noe slit blei det likevel. I tillegg kom sola for fullt på ettermiddagen, som varslet av yr (kred til dem!), og det var ikke så verst å være til likevel.

Et kikk tilbake og ned stien fra Åsete. Det BØR være et visst hold i snøen om en skal gå opp her på beina!
Etter drøye 300 bratte høydemetre, var det bare å spenne skiene på, med kortfeller under, og luffe i tørt pudder oppover lia - og nyte tilværelsen i sola.
Har vunnet en del høyde, og tar et utsyn tilbake over Åsete og dalen.
Det var imidlertid litt mer mot høyre blikket raskt ble dratt mot; Austanbottinden tar seg flott ut!
Over Lægdenosi (1247m) trådte dagens mål tydelig fram.
Skorsfjellet nær Øvre Årdal ble her og nå definert som et nytt interessant turmål!
Denne tinderekka fasinerer alltid. Til og med Mannen har dukket opp med hodet sitt til høyre i bildet, og minnet meg om sommerens høyeste prioriterte turmål.

Hadde brukt 2,5 t opp, og nå ventet belønningen; puddertur ned til setra igjen! Dernest litt kjedeligere å gå i bjørkekrattet pga diverse gjennomtråkk, men det er nå lettere å gå nedover enn oppover.

Der var den ja!

Written by waaktaar 25.04.2016 19:42

Tok ikke lang tid - nok en gang én igjen!

Sv: Der var den ja!

Written by Olepetter 29.04.2016 10:04

Jepp. Men den er nok betydelig lettere å gå sommerstid!