Nær perfekte forhold på Grensevarden (Jostedalsbreen) (15.03.2016)

Start point Befringsdalen (600m)
Endpoint Befring (290m)
Ascents Aust for Grensevarden (1,759m) 15.03.2016
Grensevarden (1,740m) 15.03.2016
Kaldekari (1,670m) 15.03.2016
Visits of other PBEs Befringdalen vinterparkering (600m) 15.03.2016
Stardalen hyttegrend (295m) 15.03.2016

En av de store turene som sto igjen blant kommunetoppene i Sør-Norge, var høyeste punkt i Sogndal; Grensevarden på Jostedalsbreen. Jeg bodde sammen med knutsverre (Knut S. Andersen) på en hytte i Stardalen Hyttegrend, og Joar kom og hentet oss med 4-hjulstrekker neste morgen. Dermed kunne vi ta oss opp mot Befringsstølen, og få en «flying start» på nesten 600 meter. Kl 9.30 la vi i vei.

Innover i Befringsdalen.

Været var aldeles topp, og hard snø gjorde det lett å gå innover og oppover dalen, hvor vi skulle opp til skaret kalt Strupen (1212m). Her var det ganske bratt, og helfellene kom til sin rett. Stålkantene på skia hjalp også til at man ikke rutsjet ned igjen på glatta.

Opp mot Strupen.

Strupen ble nådd etter to timer, og vi tok en pause i sola og nøt de ville omgivelsene. Her er et videopanorama fra Strupen:

Deretter skrådde vi opp og over den isete og bratte nordflanken på Snoadvarden. Her skulle man heller helst ikke komme på gli, og jeg tror at vi alle gikk konsentrert her; det ble i alle fall ikke utvekslet så mange ord.

Nordflanken på Snoadvarden skulle krysses til venstre. Det blir spennende!

Oppe på breflata skiftet vi til kortfeller, og tempoet økte. Det var en nytelse å gå på ski her; lite vind og varmende sol fra asurblå himmel, og stadig omgitt av taggete Vestlands-fjell. Supphellenipa tok seg flott ut:

Mot Supphellenipa.
Stadig omgitt av dramatisk natur.
"Nærkontakt" med Grensevarden.

Vi prioriterte sterkt SV for Grensevarden først, og så fikk vi se hva vi fikk tid til utover dette. Ønskene var mange, men tiden noe knapp. Kl 15 var vi framme ved Sogndals høyeste punkt, og like etterpå høyde 1766 m, som heter Grensevarden. Den ligger nemlig ikke helt på grensa.

Kommunetoppen i Sogndal er besteget!
Video fra toppen:

Tilbake fikk vi den vesle vinden i ryggen, og selv om klokka var fire, varmet sola skikkelig i ansiktet; og høyden Kaldekari (1670m), som vi var oppom, levde aldeles ikke opp til navnet sitt – og deilig var det! Det var fortsatt langt tilbake, så vi droppet Snoadvarden, og kom ned til den skyggefulle isete nordflanken på denne, som var – om mulig – enda hardere. De to andre tok beina fatt, mens jeg meget konsentrert skled/traverserte flanken på stålkantene, før også jeg fant det mest hensiktsmessig å rusle ned på beina.

Zoom mot Hurrungane.
Mot Kaldekari, som var snill, god og varm i dag!
På Kaldekari - ned mot Fonn.

Ned fra Strupen gikk vi i sein ettermiddagssol, som gjorde snøen mindre hard; også her tok vi skiene i hendene og ruslet ned. Så fulgte en kronglet etappe med svært vekslende forhold ned og tilbake til bilen. Her fikk jeg ideen om å fortsette på ski helt ned i dalen; og det ble en slitsom plogetur på panser-is, mens lårmusklene fikk ta ut det siste av kreftene mine. «Haiket» så med de andre tilbake til hytta. Er imponert over Knut Sverre som gjennomfører slike krevende turer i godt moden alder!

Nede fra Strupen i kveldssol.

Så kjekt å sjå :)

Written by Eikås 19.03.2016 15:53

Så fint å sjå dei flotte bilda og filmsnuttane, kjekt at Dåke var så heldige med været :) Dette området opp ved Strupen, Kvannebakknova og breen er mitt favorittområde...her går det å finne fred i storslått natur :) Har dåke våre på Supphellenipa ? Den er verdt eit besøk og då gå ifrå Øygarden i Fjærland og innom Flatbrehytta på oppovertur :)

Sv: Så kjekt å sjå :)

Written by Olepetter 19.03.2016 19:01

Ja, fantastisk område - og særlig i slikt vær. Skjønner at du trives her. Supphellenipa frister til besøk en gang, ja, og varianten med Flatbrehytta vurderte jeg lenge. Men først skal Sogn og Fjordanes kommunetopper fullføres. :)

Takk for sist,

Written by knutsverre 19.03.2016 11:05

Ole-Petter! Flott tur og rapport! Kjekt å være sammen på tur. God påske til deg og familien!

Sv: Takk for sist,

Written by Olepetter 19.03.2016 12:19

Det samme til deg, Knut Sverre!

Gratulerer

Written by mortenh 18.03.2016 20:05

Gratulerer med en spenstig tur i supre omgivelser. Kjenner det ikke hadde vært feil å være med der.

Flotte bilder, men jeg tror jommen ikke turfølget ditt var spesielt mye til linselus, eller kanskje heller kameraskrekk. De er knapt å se på et eneste bilde om en ser bort fra videosnutten.

Sv: Gratulerer

Written by Olepetter 18.03.2016 20:08

Ha, ha. Ja, det stemmer delvis. Joar ville helst ikke bli tatt bilde av. Og så er det gammel vane at jeg bare knipser fjellene og omgivelsene. Har ikke den foto-teften som deg, vet du, med fokus på jakkefarger og alt slikt... :)

Mektig imponert!

Written by morsor 18.03.2016 18:37

Av begges prestasjon. Og godt å se at du fortsetter male på kommunetoppene. 300 topper ikke langt unna.

Sv: Mektig imponert!

Written by Olepetter 18.03.2016 18:39

Ja, jeg håper å runde 300 før sommeren! Om helsa holder. Det kommer jo mange i rasende fart etter, så jeg får prøve å stå på!

• +

Sv: Sv: Mektig imponert!

Written by otto 19.03.2016 13:47
        • +

Sv: Sv: Sv: Mektig imponert!