Elle melle (Runde- Kalve- og Skarvemellen) (27.02.2016)

Ascents Kalvemellen (1,132m) 27.02.2016
Rundemellen (1,344m) 27.02.2016
Skarvemellen (1,267m) 27.02.2016
Visits of other PBEs Juvike bomvei (710m) 27.02.2016
Skarvemellen parkering nord (907m) 27.02.2016

Videopanorama fra toppen av Rundemellen:

Kjørte opp Juvike bomvei, og for anledningen sto automatbommene åpne. Det tolker jeg som fri trafikk, og sparte 50 kr. Satte bilen på Skarvemellen parkering nord, på den siste ledige plassen. Tydelig det er vinterferie nå!
Klappet og klar til å gå, med kortfeller under fjellskia, fikk jeg ikke støvelen ned i bindingen. Frosset! Heldigvis hadde jeg gassbrenner i bilen, og varmet opp bindingen, samtidig som jeg passet på at plastikken ikke smeltet. Det gikk bra, og kostet meg bare noen minutter. Hadde jo akkurat liknende problem med langrennsskia bare for noen dager siden. (Så nå står fjellskia ved peisen i stua, og godgjør seg!)

Hvilken av toppene skulle jeg ta først? Elle melle; da kom tittelen til turrapporten i alle fall. Det ble til at jeg fulgte et skispor, som ledet mot Rundemellen. Ok, tar den først. Dessverre ble det nå en del vind, og resten av turen ble observert innenfra hetta på vindjakka. Hadde håpa på mer varme i dag, men sol var det i alle fall. Vurderte å traversere Kalvemellen, men gadd ikke å skifte om til helfeller allerede nå.

Nydelig lys på den vesle Kalvemellen og den dominerende Rundemellen.

Tok en pause i sola og spiste litt i le for vinden. Så ble del helfeller på vei opp til Rundemellen. Hadde med stegjern i sekken, så her skulle det ikke gjøres vendereis uansett forhold. Det gikk imidlertid helt greit opp. Etter omtrent to timer på tur sto jeg på toppen, men fy for en vind! Tok likevel videopanorama, og la turen ut mot sørstupet, for å få litt oversikt. Tok så en annen vei ned fra toppen, der jeg bar skia et lite bratt parti. Av med helfeller, og så skli i pudder og skavler og is-skare om hverandre - alltid utfordrende!
Kalvemellen:

Vassa etter hvert i litt for mye pudder - det ble slitsomt med kortfeller - opp mot Kalvemellen, som jeg ikke har vært på før. En time etter at jeg sto på Rundemellen, var Kalvemellen i boks. Vurderte å gi meg nå, siden det blåste så friskt, men hadde veldig lyst på Skarvemellen også. Ny puddervassing sørvestover, og så på med helfeller i bakkene før Skarvemellen. Drakk også en sjokoladedrikk-måltidserstatning; et ypperlig tilskudd til brødskiver på tur!

Labbet opp med vinden noe i ryggen, og kom opp på ryggen: Artig egg videre opp mot Skarvemellen, gitt:

Beholdt skiene på da det gikk et fint snøfelt opp på høyre side av egga (sør) - sees lett på bildet. Like under toppvarden, gikk jeg de siste 10 m på beina. 1 t fra Kalvemellen. Vinden gjorde oppholdet kort, og så begynte en steinete nedkjøring, der jeg tok det svært pent. Siste biten ned til veien i dypt pudder, som tidvis var svært krevende å ta seg ned. Men bedre å skli ned her enn å vasse opp. Var egentlig litt overrasket over hvor mye pudder det var i fjellet.