Artig kvelds-klyvetur (Foyatones ved Niguelas) (19.11.2015)

Ascents Foyatones (1,442m) 19.11.2015
Visits of other PBEs Nigüelas viewpoint (1,050m) 19.11.2015
Videopanorama fra toppen:
Denne ettermiddagen dro vi til utsiktspunktet ovenfor landsbyen Niguelas. Dette hadde vi funnet for noen dager siden; en rolig plett med fint utsyn. Det var et par timer til solnedgang, og jeg fikk "frislipp" til å klyve opp grusbakkene og klatre opp på toppen like bak oss. Dette tok meg noe mer tid enn forventet, mest pga returen. Det går raskt å klyve opp bratt terreng i løsgrus og råttent fjell, men når man skal ned igjen, tar det faktisk lenger tid!
Toppen var absolutt verdt et besøk syntes jeg, og innebar litt klyveklatring helt til slutt, da høyeste punktet i dette uoversiktlige terrenget lå noe bak et korsprydet toppunkt.
Skulle gjerne hatt hele dagen på meg, og fortsatt oppover til terrenget på 18-1900 meter, og returnert grusveien ned til Niguelas.
Det er rester av sti i sikk sakk de første meterne opp her, og deretter delvis varding opp sørryggen.
Dette var den 11. turen min i løpet av de første 11 dagene i Spania. Nå skulle vi forflytte oss 1,5 t kjøring lenger mot sørvest, til Mijas sør for Malaga. Det ble et nytt utgangspunkt for fjellturer for meg. Vi drar da ikke til Spania for å ligge på stranda...
Tett på toppkrona...
Ser fra toppen ned på korset, som sett nedenfra fortoner seg som toppen...
Zoomet inn på de to enorme pinaklene nede ved Niguelas, som jeg hadde sett fra veien der nede noen dager tidligere. Måtte være noe å klatre på, det!