Alto de Miguelejos - en enkel 2k-topp (19.11.2015)

Ascents Alto de Miguelejos (East) (2,039m) 19.11.2015
Cerro Del Tamboril (1,929m) 19.11.2015
Visits of other PBEs Alto de Miguelejos - parking (1,890m) 19.11.2015
Video fra toppen:

Anette ønsket en liten og enkel topptur med meg, og jeg hadde støvsugd kartet for et passende mål: Opp i stor høyde med leiebilen, og få høydemetre til topps - helst over 2000 meter, og gjerne 100 m i pf. Dette fant jeg i Alto de Miguelejos.

Vi kjørte den snaue halvtimen til Granada, og på vei østover - etter hvert i romantisk og vakkert landskap nord for et oppdemmet vann/innsjø. Deretter gjennom MEGET trange bygater i Güéjar Sierra, hvor jeg trodde vi hadde havnet på avveier, da vi fant den trange gata oppover og ut av byen. Veien holdt lav standard og med en imponerende stigning måtte 1.giret stadig tas i bruk. Det skal legges til at leiebilen vår, en liten Opel, ikke hadde så mye motorkraft. Men den var billig - hadde leid den i 24 dager for ca 1500 kr hos Goldcar på flyplassen i Malaga. Slå den!

Parkerte i et veikryss, og så lenge Anette får gå først i sitt eget tempo, er hun fornøyd. Jeg er også fornøyd, når det bærer over 2000 meter og pf-en overgår 100 meter. Været var også fint; skyfritt og lite vind. Utsikten mot Veleta og Mulhacen fra toppen var verdt denne lille turen:

Midt oppå ryggen var det noen artige små klyve-pinakler.

Vi gikk over ryggen på toppen, bort til en betongsøyle, som markerte toppen. Dette var imidlertid slett ikke høyeste punkt. Merkelig. Så delte vi oss. Anette gikk samme veien tilbake, mens jeg stakk ned sørflanken og opp på den krattrike Cerro Del Tamboril. Heldigvis fant jeg et tråkk opp gjennom krattet her. Så møttes vi igjen ved bilen.

På returen ville vi prøve veien sør for Güéjar Sierra. Dette var ikke stort mer enn en gangvei til tider, og utrolig bratt og svingete. Det tok oss lang tid før vi endelig kom inn på den flotte veien mellom Sierra Nevada og Granada, så denne ruta frarådes.