Mijas i Andalusia - og møte med slange/orm (21.11.2015)

Ascents Mijas (1,150m) 21.11.2015
Visits of other PBEs Mijas - green marked trail (470m) 21.11.2015
Mijas - orange marked trail (south) (460m) 21.11.2015
Mijas - parking (470m) 21.11.2015
Må ha en pause fra all sola :) og peakbooke litt...I går , for første gang på to uker her i Andalusia, var det en del skyer, og nesten tilløp til regn(!) Jeg tok derfor en liten tur, som viste seg å være litt lenger enn forventet; i alle fall når man følger stien - og akkurat DET bør en gjøre i lavlandet her. Alt som ikke er stein eller grus, det stikker!

Fant en fin p-plass rett sør for fjellet, med skiltet stistart og greier. Utenom denne parkeringa ville ikke jeg ha funnet på å stå, men jeg så tilløp til fantastisk kreative p-løsninger lenger borti gata - parkeringer som man bare finner her i Sør-Europa.

Fulgte oransjemerka og tydelig sti, men klarte likevel å bli litt usikker. Gps-sporet jeg hadde lastet ned fra wikiloc.com (en flott kilde til gps-trakcs for en ukjent turist) lot ikke til å følge oransje-merka rute opp. Måtte tilbake til krysset å sjekke fargen. Joda, oransje er det JEG ville følge opp! Stien var helt grei, men traverserte mye i nedre del av bratta. Sola skinte foreløpig og varmet bra. Plutselig raslet en slange eller orm og krysset stien like foran stavene mine i racer-fart! Jeg kvakk bra til, og er glad den var mer redd meg enn jeg var for den. Den så ut til å være rundt 40-50 cm lang, og gråbrun.

Resten av oppturen er lite å fortelle om, annet enn at sola forsvant og vinden tok så kraftig til at jeg for første gang på to uker måtte fram med den syltynne vindjakka jeg alltid har med meg. Brukte rundt 1,5 t opp og knipset litt på toppen, som er ødelagt av masse master. Fint sollys over Malaga.

Valgte så grønn rute ned, og denne var ikke så godt ryddet i øvre delen. Glad jeg hadde langbukser i dag, så stakk det ikke så mye. Lenger nede var det gjort grundig arbeid, og bred og fin sti, men den gikk nesten ikke nedover! Det var slyng på slyng på slyng, og en helningsvinkel så liten at hvis ruta var blitt asfaltert, så ville selv en rullestolbruker med svakt utviklet arm-muskulatur lett kunne ha rullet seg oppover!

Brukte derfor nesten 1,5 t ned igjen også. Fjellstøvlene var kjekke å ha, for med joggesko i dag ville det blitt såre føtter.
Fornøyd med en pf på over 800 meter for en såpass lav topp!

På sti både opp og ned...