Over tåkehavet på Spåtind - og DNT-kasse-henting (15.10.2015)

Ascents Spåtind (1,414m) 15.10.2015
Spåtind, øst (1,395m) 15.10.2015
Visits of other PBEs Spåtind - merka sti fra vest (1,015m) 15.10.2015
Spåtind Feplassen parkeringslomme (1,015m) 15.10.2015
Videopanorama fra toppen:

En nydelig høstdag! Kjørte til Spåtind Feplassen parkeringslomme, hvor det bare er 6 km til topps, og la i vei ca kl 11 i moderat tempo. Bare å nyte været i dag, gikk i super-undertrøye. Over topp 1197 m stoppet jeg og fotograferte:

Mot Spåtind.
En kikk tilbake fra samme punkt. Herlig utsikt i grunn!
Zoom mot Djuptjernkampen - morgendagens mål.
Videre på fin sti, litt berg og dalbane før toppen, og de siste 100 høydemeterne i 5-10 cm tørr snø. Drøyt 1,5 t brukte jeg opp, og gikk straks i gang med å plukke ned DNT-kassa. (Kikka oppi først da jeg var hjemme, og så at dette er en populær topp: Boka var skrevet ut siden mars! Dvs ca 2500 besøkende, det ti-dobbelte av hva som var tilfelle med Ørneflag.)

Måtte en tur bortom øst-toppen også, så jeg fikk meg en ny bestigning i dag. Samtidig fikk jeg sett og fotografert toppen fra flere vinkler.

Spåtind sett fra øst-toppen.

Hadde ikke hele dagen, da jeg skulle noe tidlig på kvelden, så jeg satte kursen ganske snart hjemover. Prøvde å følge en sti på siden av topp 1197 m, for å se om denne gikk rundt knatten. Det gjorde den ikke, så det ble ikke noe vinning tidsmessig.

Tilbake etter drøyt 3,5 t, men tok meg tid til å teste ut - og til å lage litt mat på - det nyinnkjøpte gass-kokeapparatet fra Biltema til under 300 kr. Det veier godt under 100 gram, og skrues rett på gassboksen. Ikke veldig stabilt når gryta settes oppå, følte jeg, men meget effektivt: Min halvliter med vann kokte på under to minutter, og det gruser spritbrenneren! Enklere enn bensin-brenneren også, så denne blir nok mer brukt i framtida:

Mens jeg satt og kokte rett ved bilen, kom jeg i tanker om at jeg satt på en tørr slette med grass! Best at ikke apparatet veltet!