Dumdalsgrottene - kul kravling og lett klatring (20.09.2015)

Visits of other PBEs Dumdalen rasteplass (995m) 20.09.2015
Dumdalsgrottene G1 (990m) 20.09.2015
Dumdalsgrottene G2 (1,030m) 20.09.2015
Dumdalsgrottene parkeringslomme (990m) 20.09.2015

Fortsatt preget av lørdagskveldens kraftige migreneanfall, var ikke topptur i godværet noen opsjon for meg i dag. En fin erstatning ble det å slenge seg med barnas tur til Dumdalsgrottene. Vi var innom den vesle og enkle "oppvarmingshula" G1:

Så satte vi kursen for G2, som bød på litt større utfordringer. Her ble hjelm, seler og hodelykter tatt på, og barna var elleville! Morten hadde også med et tau, men fikk ikke bruk for dette. En hodelykt forsvant ned i elva inni grotta, dessverre.

Etterpå tok jeg og Morten en tur til igjennom grotta, og Morten fant lykta som var mistet - og jammen virket den fortsatt - etter 15-20 min på 50 cm dyp! Så prøvde vi en annen utgang innover og oppover i hula, som krevde en liten sikring i en noe utsatt passasje. Resten var grei småklatring, men hullet vi kom opp av var ikke for kraftige mennesker. Det var så vidt vi klarte å åle oss opp, lik huggormer, ut av den lille vertikale åpningen.

Etterpå var det pølsegrilling og klatring på topptau og kos i sola, som varmet godt i Dumdalen i dag - ikke det dummeste stedet å være på en slik dag. Og: "Dum" i området her kommer av det gammelnorske "dumb", som betyr "ikke hørbar" eller "stum", og forklarer navnet på elva Dumma også: Der den renner under bakken hører man den ikke.

Takk for

Written by mortenh 25.09.2015 09:41

Takk for rapport og bilder på en dag hvor jeg bare "slappet av" og ikke tenkte på den biten. Hyggelig at du ble med også. Kanskje vi kan utforske resten av grottene en dag i lag.?

Sv: Takk for

Written by Olepetter 28.09.2015 21:44

"Slappet av"... Alt er relativt. Du leda oss i grottene og ordna med klatring og greier... Ja, går gjerne i flere grotter her med deg ved leilighet.