Finnshalspiggen - Lauvhøe - Einsteinhovde (08.08.2015)

Ascents Eisteinhovde (1,841m) 08.08.2015
Finnshalspiggen (1,800m) 08.08.2015
Lauvhøe (1,991m) 08.08.2015

På hjemveien fra Romsdalen tok jeg turen innom 3 jotner igjen. Kjørte opp bomvei mot Soleggen, og la-a-angt inn på fjellet, til en låst bom. Rygget tilbake til nærmeste p-lomme og tok kvelden i bilen, mens vindkastene rev og slet så hele varebilen rista.

Neste morgen var været noe bedre, men bare noe. Sidevinden ble såpass sterk at jeg droppa sykkelen, og gikk innover veien. Selvsagt løyet vinden da noe etter en halvtimes tid.

Einsteinhovde sett fra bilen om morgenen.
Veien etter den låste bommen var grov, og innebar bl.a. en elvekryssing.
Idyllisk nedover mot Smådalen.

Etter en times vandring på veien, tok jeg av sørvest, og var spent på hvordan kryssinga av elva her skulle gå. Det gikk heldigvis veldig greit.

Oppover mot Nonshøe 1574 m (t.v.)
Lauvhøe 1991m tok seg bra ut herfra. Egentlig hadde jeg tenkt å sjekke ut ryggen rett imot i bildet, men slik ble det ikke til.
Einsteinhovde igjen.
Nå kom det et guffent vær fra vest, som la en viss demper på toppbesøket på Finnshalspiggen:

Så fulgte en kjedelig og tungvinn etappe; ned mot bandet i NV i løs, mosegrodd og fuktig ur. Omtrent ingen snøflekker å gå på her; da går det sakte. Lauvhøe hadde forsvunnet i tåka, og nå satte det inn med regn. Jeg var på nippet til å avbryte hele turen, men gjorde et forsøk på skrå oppover i den bratte sørflanken på fjellet. Det var et lite sjansespill, for jeg ante ikke om jeg kom opp denne veien.

Så stoppet det å regne. Sola kom fram, og flanken var straks overvunnet. Humøret steg igjen. Ser tilbake; bandet nede til høyre.
Ser tilbake mot Finnshalspiggen.
På toppen av Lauvhøe kom dessverre skyene igjen, men litt sikt var det igjen i øst; mot Einsteinhovde.

Nå var jeg svært spent på nordflanken. Jeg hadde planlagt og forventet en snørik retur her, og heldigvis var det også slik. Derfor suste jeg nedover, og kunne snart arbeide meg opp mot dagens siste topp, Einsteinhovde. Flanken her tok jeg i en jafs.

Tilbakeblikk på Lauvhøe og snøen jeg til fulle hadde utnyttet på min vei ned fra dette fjellet.
Toppen av Einsteinhovde er ganske flat, og utsynet følgelig noe begrenset. Her mot Kvitingskjølen vest.

Jeg hadde merket meg hvor jeg burde returnere med tanke på snøfelter ned fra Einsteinhovde, og traff dette perfekt. Slik begrenset jeg urvandringa ganske mye ned fra den siste toppen, og var fornøyd med det.

Heldig med snøen du

Written by Mayhassen 22.09.2015 08:28

Tok samme runda som deg, men hadde bare harde snøfelter dessverre. Har nesten det samme sporet som deg ser jeg :) Fin runde, men som deg hadde jeg lik utsikt fra Lauvhøe, og ca samme motivasjon :) Avbrøt turen flere ganger i hodet, men beina gikk heldigvis bare videre.

Sv: Heldig med snøen du

Written by Olepetter 22.09.2015 09:54

Men du tok det som joggetur, ser jeg! Ellers noterer jeg meg at du tok tre topper i en jafs på Jotunheimen pf>100 m-lista... :)

• +

Sv: Sv: Heldig med snøen du

Written by Mayhassen 22.09.2015 16:11

Snart bare...

Written by waaktaar 08.08.2015 20:52

Mannen og Kjerringa igjen nå?

Sv: Snart bare...

Written by Olepetter 09.08.2015 14:14

Ja, de er nok neste turmål, nå som snøen i Midtmaradalen delvis har smeltet...