"Hviledag" blant spenstige fjell i Norddal/Trollstigen (05.08.2015)

Ascents Småholtind, Ø2 (1,466m) 05.08.2015
Austre Småholtinden (1,563m) 05.08.2015
Vide fra toppen:

Jeg var i Romsdalen, og været så ut til å bli bedre enn ventet. "Hviledagen" måtte benyttes aktivt, men ikke FOR aktivt, da det nå var bestemt et forsøkt med JPV100 (Jan Petter Vad)Trollspiret neste dag. Da gjaldt det ikke å være sliten i beina.

Derfor plukket jeg ut en topp ved Trollstigen, som sparte meg for 7-800 hm. Parkerte ved Slettvikane parkering og ruslet bort til stistart for t-stien vestover til Berill.

Alnestinden sett fra Slettvikane i SØ.
Toppen "Sørvest for Alnestinden" virket alt annet enn spennende fra Slettvikane...
Ringshornet kom imidlertid på lista mi over nye turmål i dette området.
Rett ved stistart sto en minnestein over dem som først startet opp arbeidet med et veisamband over det som seinere skulle bli til Trollstigen.
Stistart. Ruta følger venstre side (sør) for elva oppover i botnen.

Elva ble krysset på utlagte steiner, men videre oppi lia ble jeg ikke akkurat imponert over traseen som var valgt; minst 100 hm rett opp en steinur, enda det var et alternativ på gress et lite stykke til høyre. (Fulgte dette alternativet ned forbi ura, og der gikk også dyretråkket: De er smarte, dyra!)

Oppi botnen og litt til; så dukket dagens mål opp. Jeg endte opp med å gå noe til venstre i flanken rett imot, for å krysse over til høyre rett før det bratte partiet, og så rett opp.
På toppen fikk jeg bra utsikt mot bl.a Finnan, fra en vinkel som var helt ukjent for meg.
Berdalen i ørneperspektiv.
Smørbottstinden er også notert på to-do-lista for området.
Bratt ned til Inste Småholvatnet.
Ute på utkikkspunktet på vestegga. Ser tilbake mot toppvarden på "Vest for Alnestinden." Alnestinden i bakgrunnen.
Småholtind Ø2 stakk jeg innom på veien ned, da den lå lagelig til.

Valgte en annen vei ned; nemlig mest mulig på snø. Ca 450 hm kunne behagelig forseres på denne måten. Slikt liker vi.

Tett på den vesle Småholtind Ø2.
På Småholtind Ø2 tilbake mot Vest for Alnestinden. Imponerende nordflanke!
Alnestinden; vestegga virket spenstig - i alle fall i øverste delen.