Kyrvassnosi - godværsvinduet i Jotunheimen lukket seg (28.07.2015)

Ascents Kyrvassnosi (1,567m) 28.07.2015
Kyrvassnosi (bakerst) fra Murane.

Starta kl 12.30 fra Murane i kortarma, men i stor skepsis på om været ville holde. Det var varslet omslag fra ett-to-tida og i øst var det en grå vegg. Holdt en østlig linje i terrenget til jeg møtte på et uforutsett problem; Austanbottselvi! Og den var stor! Men så oppdaget jeg et lite pumpehus, og en demning, og jammen forsvant hele elva - og dermed problemet mitt - under bakken der. Jeg holdt nedenfor demningen, og kunne lettet fortsette i østlig retning, og snart på mer snø, idet jeg kom opp på platået sør for høyde 1237.

Mobilen min sviktet sitt kall som tracker innen jeg nådde toppen i dag, og vil heller ikke la sitt spor publiseres (SQL-feil) her, så da blir det som bildefil:

Kyrvassnosi.

Jeg fortsatte øst og fant en noenlunde snøfri bratt oppgang på vestryggen, og nærmet meg en luretopp:

Passerte denne kjapt, og fortsatte lett og raskt bort til den store varden:

Postkasse med en ørliten notisbok. Man forventer tydeligvis ikke mange besøkende...

Jeg hadde brukt ca 1,5 t opp, og så nå at uværet i øst rykket nærmere. Over Øvre Ådal var det svart. Tømte en boks battery, og feiret den tredje isolerte pf-100-toppen i Jotunheimen på 24 t. Tok også et zoomet bilde av Austanbottinden:

Storen tok seg også utrolig godt ut i zoomet tilstand; reine obelisken:

Så var det bare å gjøre taktomslag, finne flest mulig snøfelt, og suse tilbake til bilen. Det gikk på en time. Jeg rakk også å skifte litt tøy, og i det jeg startet motoren begynte det å dryppe på frontruta. Godværsvinduet var lukket for denne gangen, og jeg hadde "timet" mitt besøk optimalt - og vært litt heldig!