Sommerskitur og pf100-sanking v/Glitterheim (27.06.2015)

Ascents Austre Hestlægerhøe (1,950m) 27.06.2015
Styggehøe (1,883m) 27.06.2015
Veslkjølen (1,798m) 27.06.2015
Videopanorama fra Austre Hestlægerhø:
Man ser først Nautgardstinden, så Besshø - Surtningssuimassivet med flere topper, og etter 55 sek er Glittertinden i senter av bildet:

To knalldager var varslet, og jeg skulle benytte dem godt i området nær Glitterheim.

Syklet inn med skia spent fast på sykkelen, og tok dem på etter broa. Gikk med kortfeller, som var teipet fast i bakkant. Det var noen bare flekker her og der, men stort sett snø opp til 1700 moh i SV-flanken for Veslkjølen, som var dagens første mål. Ingen hadde notert bestigninger på denne toppen til nå her på peakbook. Det har blitt en del slike "førstebestigninger" i det siste - og det i selveste Jotunheimen!

På Veslkjølen. Ser mot bl.a Nautgardstinden.
Fra Veslkjølen så jeg toppen av Austre Hestlægerhø, som var neste mål, bare 4 km unna, som en hvit kjegle noe til venstre i bildet.

Nå var det lett på ski, men noe drygere enn antatt, opp til neste topp; Austre Hestlægerhøe. Begynte å synke litt ned i snøen nå, for sola stekte kolossalt. Toppens høyeste punkt var egentlig en snøfonn som jeg gikk over, og så noe ned til varden.

På Austre Hestlægerhø. Ser mot Besshø.
Utsikt i retning Surtningssui mm.

Nå tok jeg av fellene, og suste ned vestover, og tok en god pause i sadelen her nede, før jeg fortsatte opp på dagens siste topp; Styggehøe. Suget i snøen var nå så stort at det var omtrent som å gå med kortfellene på!

Herlig utsikt i herlig vær!

Studerte snøflekkene ned og tilbake mot broa igjen, slik at jeg kunne skli mest mulig på skia. Klarte å følge denne labyrinten i praksis også, og måtte bare bære skia et kort stykke på 10-15 meter. Var svært fornøyd med det. Sykla så tilbake til bilen, og var godt fornøyd med dagens 8 timer i kjempevær!

Sykkel inn til Glitterheim. Stort sett ski ellers.