Tett på Styggedalsryggen; Simlenosi mm (15.05.2015)

Ascents Guridalsnosi (1,659m) 15.05.2015
Keisaren (1,741m) 15.05.2015
Rundhaugan (1,581m) 15.05.2015
Simlenosi (1,766m) 15.05.2015

Videopanorama fra Simlenosi. Tettere på Styggedalsryggen er det vanskelig å komme.

På veien hjem fra en snau uke med kommunetoppsanking i Hordaland, måtte jeg "arbeide" litt på Jotunheimen pf>100m-lista også, siden det var meldt fantastisk vær denne fredagen. Det hadde vært 9 minusgrader på Sognefjellet i natt, så det var tørre og fine forhold da jeg startet fra Sognefjellsveien kl 9 presis.

Utfordrende opp til Simlenosi
Det gikk kjapt ned til Prestesteinvannet, og lekende lett over dette, før jeg tok på kortfeller, og krysset meg oppover Fannaråkbreen mot sør. Så var jeg meget spent på hvordan det var å ta seg ned til Keisarpasset. Det så bratt ut på kartet, og jeg ventet ganske harde snøforhold. Forventningene ble innfridd til gangs; og det var så vidt jeg klarte å ta meg ned på en måte jeg syntes var trygg. Først med skia i hendene og trampende med helene for å få litt feste i snøbakken, siden lett klyving på steiner noen få meter, før jeg kunne ta på skiene og skli videre. Partiet sees omtrent midt i bildet her, (tatt fra Simlenosi) og under mer isete forhold må nok stegjern vurderes:

Fannaråken opp til venstre i bildet.

Vestveggen på Keisaren hadde sendt ned et digert sørpeskred en av de siste dagene, og det var ikke uten en viss spenning jeg skled forbi området og gjennom skredet. Men det var minusgrader og kaldt, så det var neppe noen fare nå, men jeg kikket likevel opp til stadighet, for å se om noe var på vei ned.

Nede i passet pustet jeg lettet ut, men var fortsatt spent på veien opp til Simlenosi; det så ganske bratt ut - og helt uaktuelt å gå på ski opp dit. Her er oversiktsbilde av Simlenosi tatt fra Keisaren (og herfra ser det slett ikke krevende ut...):

Jeg gikk et stykke opp med ski, før jeg tok en god pause i sola. Så satte jeg igjen ski og sekk, og sparket meg trinn oppover i snøen, som heldigvis ikke var ishard.

Det gikk lettere enn fryktet, men slik trinnsparking tar på. Derfor var det godt å komme opp på topplatået, og ikke minst nyte utsikten rett inn i Styggedalsryggens nordflanke. Fantastisk å være her på en slik dag! Så noen skiløpere på breen foran Styggedalstindene. Overraskende nok var dette den første registreringen av besøk på denne toppen her på peakbook...!?

Keisaren
Etterpå ble det en ny hard økt å ta seg opp fra Keisarpasset og til Keisaren via SV-ryggen og sørflanken. SV-ryggen er noe av det brattere jeg har gått opp med ski på beina! Derfor var det gått omtrent 4 t fra jeg starta til jeg sto på toppen av Keisaren. Ny pause mens jeg betraktet en lang rekke skiløpere på vei opp mot Fannaråken. Nå ble jeg formelig stekt i sola, og tok en ny runde med solkremen. Mitt besøk var også her første registrering på peakbook.

Stor og bred som en keiser bør være! Men SV-ryggen opp er brattere enn det ser ut til på dette bildet, tatt fra Simlenosi.

Lettere topper
Jeg beholdt helfellene på, og kunne skli raskt og nesten direkte ned til skaret mot Guridalsnosi, som var lett å gå opp på. Heller ikke på denne toppen, vi snakker om Jotunheimen, var det noen som hadde registrert besøk. Fra Guridalsnosi var det særlig Stølsnostind som tok seg flott ut:

Vinkelen jeg betraktet Styggedals- og Skagastølsryggen med, gjorde meg oppmerksom på at Storen var mulig å se, derfor tar jeg med et lite zoom mot denne også:

Fortsatte litt nedover NV-flanken med kortfellene brukt som brems, før jeg tok dem av og suste over breen mot nord. Så var det på med kortfeller igjen over en høyde, før jeg nok en gang tok dem av, og kjørte ned mot nord i retning Rundhaugan. En bratt flanke måtte unngås her, før jeg begynte på den beskjedne oppstigningen mot toppen - igjen med kortfeller under skiene. Har blitt reneste eksperten på å ta disse av og på nå... :)

Jeg skulle rekke kvelden med familien hjemme, så jeg kjørte straks videre og ned til Prestesteinvatnet, og opp til bilen. 3 varmegrader bare, men i sola var det likevel varmt og godt.