Olsskavlen fra sør - i skyfritt vær (14.05.2015)

Ascents Olsskavlen (1,576m) 14.05.2015
Punkt ved Olsskavlen (1,572m) 14.05.2015
Utsikt østover fra toppen av Olsskavlen.

Hadde hørt at broa på normalveien vinterstid (fra nord; Raundalen) var tatt av flom, og valgte derfor en lite beskrevet rute fra sør:
Ved vestenden av Espelandvatnet tar en vei av mot nord (ved Liasete) og vest opp til Olavstøl.

Veien skimtes på dette bildet. En kjekk og trygg vei for å komme seg over tregrensa.

En bonus var det at en beltebil hadde kjørt opp veien like før meg, og denne tok jeg igjen oppe ved tregrensa. Sjåføren kom ikke lenger pga en kjempediger skavl, og ville ikke risikere å kjøre seg fast eller velte. Han fortalte at en lokal helt hadde vært 600 ganger på toppen, og at den ruta jeg gikk også var mye benyttet. Jeg så da også skispor nå og da.

Det var perfekt føre og vær, og jeg ruslet med kortfeller hele veien. Ved Olavstøl ble det mer utsikt, og jeg skulle opp NV-ryggen på fjellet:

Det eneste jeg måtte passe meg for var rasområder, og det var enorme snømengder her oppe! Tok en lang og god rast i solsteika, og kom opp på den flate toppen etter meget snaue 4 timer. Her er et videopanorama av utsikten:

Så at kommunegrensa gikk noen meter lenger mot nord, og tuslet bortom dette punktet også, så dobbeltoppen ble beseglet. Så var det av med feller, og deilig retur helt ned til Olavstøl. Her tok jeg kortfellene på igjen, og hadde perfekt brems ned "veien" til bilen. En deilig dag!

Dramatisk natur. Utsikt ned Nordrebotnen.

En bit av Raundalsryggen

Written by Øyvindbr 19.05.2015 21:13

på deg også da! :)

Helt herlig det området der. Er nøyaktig en måned siden jeg tusla rundt på Olsskavlen på kveldstur.

Vellykket Vestlandsturné!

Written by knutsverre 17.05.2015 19:18

Flott avslutning på kommunetoppsamlingen på Vestlandet, Ole-Petter. Nyttig med GPS-spor fra den siden - sikkert et meget godt valg! Seks kommunetopper og like mange PF 100 topper må vel være bra fangst på denne tiden av året! Takk for hyggelig turer sammen. Jeg er imponert over stå-på viljen din!

Kongen av Olsskavlen heter Olav Saue. En dramatisk episode er beskrevet på http://artikkel.ut.no/olav-saue-ble-reddet-i-uvaeret-i-siste-liten-1.12211650

Sv: Vellykket Vestlandsturné!

Written by Olepetter 17.05.2015 21:37

Takk i like måte. Den artikkelen har jeg lest før, og den er lærerik...