Ørneflag på skareføre - med toppkasse for DNT (24.03.2015)

Ascents Ørneflag (1,243m) 24.03.2015
Visits of other PBEs Storekrak p-lomme (530m) 24.03.2015
Storekrakkoia (889m) 24.03.2015

En nydelig dag! Parkerte på Storekrak p-lomme og fulgte scooter-spor langs veien oppover i sør. Det var knallhardt her, og etter hvert vel så enkelt å skrå ut i tynn skog, hvor det var et tynt løst snølag oppå en knallhard skare. Over tregrensa stort sett isete.

Tett oppunder Ørneflag - sett fra sør.

Runda toppen i sør og satte igjen skia her. Ruslet lett til topps, 2,5 t opp hit, og veldig greit å få letta litt ut av sekken: DNT-kasse, stålstag og to digre skiftenøkler. Tok først en pause i sola, og nøt livet i bar overkropp. Det var helt vindstille, men nå kom det et høyt skylag (som varslet).
Videopanorama fra toppen:

Endte opp med å plukke ned halve varden for stein, og så legge opp steinene igjen over stålstaget. Kjekt med arbeidshansker! Nede ved skiene tok jeg av halvfellene, som hadde gjort en utmerket jobb i dag! Skal si det var god gli på ispartiene! Stakk innom Storekrakkoia for å fotografere litt for peakbook, før jeg gikk videre. Passerte ei stor furu med tørre greiner, og hadde godt med tid, så da fyra jeg opp et lite bål. Det var koselig og ga god varme.

Nedkjøringa var preget av mye ploging på isete og ikke alltid helt flatt underlag (scooterspor) = utfordrende for låra! Måtte ha flere pauser, for ikke å få krampe, før terrenget endelig la seg litt mer, og jeg kunne bare nyte resten.

Jotunheimen som bakteppe...
Skitur på skaren med halvfeller.