Kald og vakker vinterdag på Gråskarvet mm (21.03.2015)

Ascents Sørøst for Blåkampen (1,646m) 21.03.2015
Gråkampen (1,594m) 21.03.2015
Gråskarvet (1,731m) 21.03.2015
Ranastongi sett fra Gråskarvet.

Denne isolerte supre vinterdagen måtte bare utnyttes. Kan ikke sitte inne å skrive turrapporter da! Kjørte til Vaset, mens jeg hørte på Birken på radioen - fin oppladning. Var i gang kl 10, og tok ganske snart på helfeller, for å komme meg opp på Bukonefjellet. Litt isete, men med stålkanter gikk det greit. Fortsatte med fellene - og det er ganske drygt oppover her! En kald vind tvang på meg vindjakke og hette, men sola har visst tatt litt likevel (kjenner det i ansiktet i dag.)

Brukte drøye 2,5 t til kommunetoppen i Vestre Slidre, der det jommen var dukket opp en rød DNT-kasse og bok, men ingenting å skrive med! Ringte umiddelbart til mortenh (Morten Helgesen), men han var klar over glippen. Tok en god rast i sola og i le for varden.

Det ble for kaldt å sitte stille, samtidig som det var altfor tidlig å gå ned igjen, så da jeg observerte 4 stykker oppå Gråskarvet, kunne jeg jo legge turen bortom der, og spørre om de hadde en kulepenn til kassa. Men det var langt til toppen, og innen jeg var halvveis forsvant de fire. Jeg gikk med halvfeller nå, så det gikk litt fortere. La turen oppom flere koller her oppe, før jeg var forsynt, og skled ned igjen fra fjellet.