Kremtopp med is - Dronningkrona ved Sunndalsøra (18.03.2015)

Ascents Dronningkrona (1,816m) 18.03.2015
Søre Sandvikhaugen (1,688m) 18.03.2015

Den som vil bestige Dronningkrona, må belage seg på å overvinne 1600 høydemeter - i noe som må kunne kalles en av Norges lengste motbakker. Derfor hadde jeg sørget for en "hviledag" i forkant, men også påvente av mindre vind og skyfri himmel. Det siste hadde yr.no lovt fra cirka kl 12.

400 hm skog/kratt må beseires innen en når tregrensa på ruta mot Dronningkrona, som deretter svinger opp flanken bak fjellet noe til venstre i bildet.

Derfor hadde jeg slett ikke hastverk da jeg satte av sted kl 9 fra Sanden Parkeringsplass. Den første halvtimen gikk i ganske tett skog, men jeg klarte å finne en noenlunde passende rute stort sett på snø - og prøvde ikke å tenke på returen her. Etter 1 t var de 400 høydemeterne i skog i praksis over, og jeg gledet meg samtidig over noe mindre stigning. Helfeller var et "must" i dag.

Det var tegn til opplett, så jeg tok en la-a-ang rastepause i le for vinden bak en stor stein oppe på rundt 800 m. Det var også kjekt å dele opp den heftige motbakken i litt mindre deler.

Noe bekymret for isen
Ruta svinger gradvis mot øst opp flanken på Sandvikhaugen, men det ble mer og mer is - samtidig som det bratteste partiet var i øverste delen. Etter hvert ble jeg bekymret for en eventuell utglidning, da "unnarennet" utgjorde 3-400 høydemeter ispedd noen steiner som stakk opp hist og her i isflanken. Et sted glapp stålkantene, og jeg kom så vidt på gli - en ubehagelig påminnelse om loven om manglende friksjon kombinert med tyngdekraftens virkning. Jeg klarte ikke å snu i bratta, men gikk baklengs noen meter ned til en stein, der jeg forsiktig tok ski og staver av, og fant fram stegjerna. Jeg voktet meg omhyggelig for at ikke noe skulle komme på glid her; da det ville bli en lang rusletur for eventuelt å hente det igjen. Så gikk det greit oppover, med skia i hendene og stavene hengende etter håndledda.

Snart oppe på ryggen (ca 1500 moh) og ser meg tilbake.
Endelig oppe på ryggen - og fortsatt et stykke igjen. Godt i alle fall å SE målet for dagen - og opplettet i skyene fant sted nå - bra timing.

Oppe på ryggen skiftet jeg til ski og helfeller igjen, og jammen ble det opplett i været akkurat nå - deilig. Men føret var krevende; knallhard is rett som det var. Derfor var jeg spent på siste bratta opp til toppen.

Etter 5,5 timer - en halv time over "normert tid" - var jeg endelig oppe. Herlig utsikt og mange nye turmål ble definert. Her er utsikten mot Kongskrona:

Her er et videopanorama fra toppen - men været var slett ikke så bra som spådd:

Mens jeg var på toppen forsvant snart sola igjen, og dette var ikke så bra vær som jeg hadde forventet ut fra værmeldingene i dag - litt skuffende. Skrev meg inn i toppboka i kassa, og så at svært mange hadde vært på toppen de siste dagene.

Returen ble krevende, da lyset ble helt flatt og alle konturer ble visket ut. Dermed var det uråd å se isfeltene - hvor man brått fikk fart. Over Søre Sandvikhaugen holdt jeg på å gå ned på helt feil side, og ble reddet av et blikk på gps-sporet mitt. Skiftet nå til stegjern igjen, og gikk ned mye av flanken. Møtte 3 karer på vei opp med rando-utstyr, og seinere 3 randojenter. (Ingen av dem nådde visst toppen.) Nå skyet det for alvor til, og det var antydning til snø/regn i lufta. Jeg skiftet så til ski igjen, og krysset meg ved et uendelig antall svinger nedover på det skarpe føret. Det var så god glid at jeg nesten lurte på om jeg egentlig kom meg nedover?

Tok en annen variant ned gjennom skogen; under høyspentlinjene (400 hm ble gjort til fots). Et par krevende partier med hogstfelt under linjene, og felte trær i alle retninger, og ganske bratt. De krevende partiene er lengst nede. Tilbake i dalbunnen, kunne jeg følge snøen i kanten av veien, og beholdt derfor skiene på helt til bilen.

Jeg er jammen usikker på om jeg vil anbefale høyspenttraseen eller skogen - både opp og ned... Randofolket mente høyspent-valget var bedre på vei ned. (Jeg snakket med ei trønderjente som satt i bilen nede på p-plassen. Hun hadde snudd på 1100 meter, og hadde mobil-kontakt med de andre.)

(Gps-en gikk strømtom på toppen, men jeg oppdaget det ganske snart og fikk skiftet batterier. Det forklarer det merkelige gps-sporet på vei ned fra toppvarden.)

Rundtur

Written by SturlaS 24.03.2015 19:57

Så du noe rappellfeste ned fra Dronningkrona retning øst? Ser på muligheten for å ta med Kongskrona på en rundtur i påska og da skal det være mulig med èn lang rappell ned for å spare lang omveg.

Sv: Rundtur

Written by Olepetter 24.03.2015 21:43

Jeg tok et bilde av stupet, som jeg sender deg. Jeg gikk bort for å se, da jeg ville sjekke om nettopp dette var mulig, men snøen skjulte eventuelle fester. Jeg ville nok tatt med en ekstra taustump, og evt lage rappellfeste selv. Det så mulig ut å dele rappellen i to deler, om et vanlig tau skulle bli for kort. Hilsen O.P

• +

Sv: Sv: Rundtur

Written by SturlaS 24.03.2015 22:14

Litt av eit fjellområde...

Written by Eikås 22.03.2015 11:56

Denne toppen gleder eg meg til ;) Fin filmsnutt du har lagt ved :)

Sv: Litt av eit fjellområde..

Written by Olepetter 22.03.2015 15:46

Ja, dette er nok noe for deg som elsker masse høydemeter! God bedring, forresten! Gigant-turer du og Johan gjør.