Resfjellet - solbad og selvfornektelse (15.03.2015)

Ascents Resfjellet (1,165m) 15.03.2015
Resfjellet N (1,162m) 15.03.2015
Visits of other PBEs Kåsan parkering (480m) 15.03.2015
Ogjerdhøylu (697m) 15.03.2015
Ogjerdhøylu - skiløype fra Kåsan (485m) 15.03.2015

Videopanorama fra (nord)-toppen, som er høyest i følge peakbook:

Dag 4 på kommunetopp-raidet mitt i Sør-Trøndelag skulle vise seg å bli den flotteste, da også vinden avtok litt ut på dagen. Jeg hadde overnattet i bilen på parkeringsplassen SØ for toppen. På plassen var det også utedo - hva mer luksus kan en tindejeger begjære?

Derfor var jeg i gang allerede kl 9 i sol og skyfri himmel, og med kortfeller under skia. Jeg fulgte de oppkjørte løypene inn til sætera med det ubegripelig rare navnet Ogjerdhøylu. Strengt tatt kunne jeg vel brukt blåvoks inn hit. Men nå var det bare å labbe videre opp alle motbakkene i sporene til et titalls andre. Gps-sporet mitt kan derfor anbefales for andre vinterstid; det er her folk går på ski!

Et par ganske bratte korte partier - (men ikke utsatt) - hvor det nå var isete. Da var det godt å følge på i andres spor. Brukte snaut 2,5 t opp i bedagelig tempo, men uten store pauser. Foreløpig var det litt vind. De aller fleste sporene gikk opp til sørtoppen, hvor bok og kasse var. Derfor måtte jeg litt ned og videre opp til nordtoppen, som jeg fikk helt for meg selv, men som her på peakbook er markert som høyeste topp. Mine gps-målinger viser samme høyde på de to...

Varden på sørtoppen (som muligens ikke er høyest) med Snota og Trollhetta bak i horisonten.
Nordtoppen - i senter - er på peakbook markert som høyeste punkt. Knatten like bak til høyre har en varde, men er neppe høyest.

Kjørte 250 hm ned, og satte meg til for lunsj. Dette var i sørhellinga, og sola varmet slik at jeg kunne ta årets første pause i bar overkropp. 20 min turte jeg å sitte uten solfaktor, før trøya ble tatt på. Egentlig burde jeg ha sittet MYE lenger på en slik fantastisk dag, men en toppjeger har ikke tid for slik luksus, og jeg hadde et turmål til for dagen.

Kom ned til bilen etter drøye 4 t på tur, og møtte mange underveis på tur opp, samt en kar som forbauset spurte om turen alt var over for min del. Jeg forklarte kort at jeg skulle på en tur til, men mens jeg kjørte mot Skauns kommunetopp reflekterte jeg litt over spørsmålet hans. For en galskap å drive på slik!

En rute på fjellski som anbefales.

Ny frisk

Written by morsor 20.03.2015 22:58

Bra å se du aksjonerer ettertrykkelig på kommunelista igjen!

Høyest i Meldal

Written by SturlaS 20.03.2015 10:22

Angående toppunktet er det nok både feil topp og feil høyde her på Peakbook. I følge Kartverket er toppen med stor varde høyest med 1162 m, mens den nordre er 1161 m. Har egentlig sett det før men ikke tenkt over det så nøye (blir litt sløv når det gjelder topper man har vært på flere ganger årlig siden barndommen...). Retter opp dette nå.