Årets første nye kommunetopp - Mørkdalstuva på Hitra (12.03.2015)

Ascents Mørkdalstuva (345m) 12.03.2015
Visits of other PBEs Mørkdalstuva, parkering fra sør (25m) 12.03.2015
Mørkdalstuva traktorveg (25m) 12.03.2015

Det har blitt stygt langt å reise for å plukke nye kommunetopper, men nå klaffet det endelig med tid og ikke minst med VÆRET! Brukte dagen før på å kjøre 6-7 timer nord og vestover, men jammen var det langt. Overnatta i bilen et sted etter Orkanger, og fikk jammen en time til i bilen neste dag, innen jeg var framme på Hitra, og kunne parkere sør for toppen. Hadde trodd at det skulle koste mye i bompenger å komme seg ut på Hitra - med undersjøisk tunell og greier, men nei! Noen automatiske bompasseringer rundt Orkanger, men ellers ikke så ille.

Hadde god hjelp av rapporten til SturlaS (Sturla Sandvei), og fulgte gps-tracket hans; en potensiell gjørmete vei fra sør bringer en helt til foten av "fjellet". Ved våte forhold kan det nok bli det reineste gytjebadet å ta seg fram her. Heldigvis var det ikke så verst nå. Skar etter en god stund av fra veien akkurat litt for tidlig; det ble litt baksing opp en bratt skrent i en liten skog. (Retur-ruta mi ned fra toppen kan derimot anbefales som vei opp!) Små rester av snø her og der, særlig mot slutten.

Rester av snø rett før toppen.

Jeg hadde blandet sammen kommunetoppen på Frøya med denne her, og var derfor litt overrasket over flere hundre høydemeter innen jeg nådde toppen. Meget drøye to timer hit, og tok en matpause her oppe. Stakk bortom en knatt like ved som virket vel så høy, men det var den ikke i følge gps-en.

Her er et videopanorama fra toppen:

Returen er det lite å si om. Var tilbake ved bilen etter ganske rolige 4 t på tur totalt. Deilig å gå fottur igjen, men den ene gå-staven var korrodert siden i høst, så jeg fikk ikke ut endeleddet på teleskop-systemet. Ved å velge maksimal lengde på det andre leddet, kunne stavene brukes likevel, selv om de ble litt korte.

Havutsikt

Written by otto 16.03.2015 20:16

Har du rotet deg bort Ole Petter..

Written by Olepetter 16.03.2015 21:10

Tvert imot. Hatt 5 effektive og vakre dager i Sør-Trøndelag... Både ski og fottur, hav og fjell

Written by Nils 16.03.2015 21:16

Hehe, samme tenkte jeg Otto... Er vant til å se rapporter fra Valdres og omegn, og plutselig er han på Hitra!

Written by SturlaS 17.03.2015 17:44

Så fint at du hadde nytte av sporet! Det ser ut som du fant en ideell veg ned igjen fra toppen.

Selv om Mørkedalstuva har en beskjeden høyde er det jo en gigant i forhold til Bessvassheia, så da skjønner jeg du ble overrasket. :-)