Tisleidalen - N Fjellstølen + Meitebekkrunden = langtur (27.02.2015)

Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Hærvatnet le-skur (965m) 27.02.2015

Ville spare hælene mine for fjellski-støvlene, og valgte langrennsski i dag. Målet var å gå minst 30 km i godværet.
Utforsket først en kilometers løypestump vest for campingplassen Bjørkestølen. Løypa endte i en vei uten p-muligheter på gps (32 V 510679 6747060 på 765 moh). Snudde og gikk tilbake. Fra Bjørkestølen fulgte jeg skiløpa ca 6 km til løypekrysset og det lille le-skuret ved Hærvatnet. Hadde brukt snaue 1,5 t til nå, men tok en 15 min pause i le for vinden, og vendt mot sola i dette lille le-skuret. Deilig.

I le for vinden, og med sola i ansiktet ved Hærvatnet. Haugsetfjellet i bakgrunnen.

Nå fulgte den flotteste delen, siden vinden fikk lite tak, og jeg gikk 6 km over til Nordre Fjellstølen. Så fulgte den tyngste delen; Meitebekkrunden, siden sporene stort sett var blåst igjen. At jeg etter hvert også fikk kraftig vind rett i fjeset vestover mot Meitebekksætra, var deprimerende, og vindjakka måtte på. Ett skritt av gangen - ikke snakk om noe glid her.

Ved Haugsetsætri ble sporene bedre igjen, og runden var slutt. På tide å tenke på returen, som heldigvis ble ganske lett. Nå var det mest bortover og nedover, og det passet lårene, leggene og armene mine utmerket. Kom også i le for vinden, som ødela litt i dag.

Tilbake ved bilen etter 5:15 på tur. Dette var min lengste tur på langrennsski noensinne.

I skispor hele veien.

Gratulerer

Written by mortenh 01.03.2015 10:07

Gratulerer med din lengste tur på langrennski noensinne Ole Petter. Fint terreng innover der. Begynner å bli noen år siden sist jeg ruslet innider, men det er et flott landskap og supre løyper når de er kjørt opp.