Nystølvarden i pudder (24.01.2015)

Ascents Nystølvarden (1,295m) 24.01.2015

Etter Ølnessæterfjellet formiddagstur kjørte jeg videre til Frøysåkstølan. Her var det mulig å parkere. Nydelig sol, men det var alt blitt litt langt på dag (kl 13). Så jeg la raskt på helfeller og valgte korteste vei i retning Nystølvarden; rett opp den puddermyke bratta i nord. Litt tråkkearbeid, men i sola var det bare hyggelig - og ga trim!

Gikk rett opp lia her - hvor Nystølvarden ligger bak. Holdt noe til høyre (vest) rundt toppen.

Nå burde jeg styrt rett mot toppen, men ville samtidig følge ryggen vestover her, til et lite toppunkt, før jeg skiftet brått kurs. Ikke rare gliden selv om det gikk nedover et lite stykke, og mest tråkk, tråkk i 20 cm pudder. Har sin sjarme det også, men farta blir lav! Trimeffekten er utmerket! Det ble ganske bratt et parti, men jeg fulgte en avblåst rygg og var ikke engstelig for skred. Mot toppen begynte det å blåse friskt, så jeg økte tempoet til topps, og søkte dekning bak toppvarden og skiftet til vindjakke, alpinbriller og balaklava. Nydelig kveldsol over Hallingdal:

Tok meg også tid til et videopanorama fra toppen:

Tok av fellene, og det var så godt å skli litt igjen, at jeg la inn en omvei i motvinden til en knatt utpå vestryggen. Sola var nå på vei ned, så jeg valgte en vei ned med mer jevn nedstigningsvinkel (mot øst og ned til Nystøltjern.) Vil tro dette er beste veien opp med fjellski - altså returruta mi. Nøt blåtimen og pastellfarger, men merka jeg var litt sliten av tråkking nå. Det gikk tungt å brøyte spor rundt høyde 1126 og til og med nedover måtte jeg tråkke og brøyte. De siste 75 meterne til bilen kunne jeg GLI litt igjen på brøyta vei - du verden så godt!

3,5 t på tur, men tunge forhold må jeg si.

Anbefaler retur-ruta mi for andre med skiplaner om Nystølvarden.