Fjellski og helfeller + motorsag i sekken (!) (08.01.2015)

Ascents Skåleberget (812m) 08.01.2015

Ville ha en kosetur i dag, men ville opp i sola. Hva med å sjekke ut Skåleberget vinterstid? Fjellski med helfeller viste seg å være riktig valg opp den bratte skogsveien, hvor det ble tung tråkking i puddersnø. Sekken veide litt ekstra, da jeg hadde fylt den med motorsaga mi! Her skulle det nemlig legges ned litt ved for framtidige besøk.

Framme ved Bakkestølen endret snøforholdene seg radikalt - til min store overraskelse. Skogen var av en slik art at snøen var fast og fin, nesten isete, men med litt pudder her og der. Det var derfor behagelig å gå videre oppover. Samtidig avtok snøen på greinene og på trærne. Lenger nede hadde alt vært plastret med snø, og det kunne vært vrient å få fyr, men her oppe på toppen var det omtrent ikke snø på greinene. Brukte 40 min opp.

Fant en ypperlig bålplass i solhellinga ved toppen, bak en kampestein, i le for vinden, og samtidig midt i sola - som kom opp over åsen kl 11. Liker ikke å bråke i skogen, og arbeidet derfor raskt med motorsaga, for å legge ned noen tørrgraner og furuer, og dele opp disse i passende kubber. Så ble saga satt bort, freden i skogen vendte tilbake og kosearbeidet kunne starte: Klyving av veden på restene av en furustubbe, og fyring av bål like ved. Trengte bare en tenn-brikett for å få fyr. Det ble snart så varmt, både pga sola og pga bålet - og steinen som reflekterte varmen, at jeg måtte kaste både jakke og fleece-genser! Angret nå på at jeg ikke hadde tatt med meg pølser til grilling, for det hadde vært prikken over i-en i dag.

Koste meg i flere timer, og la opp et betydelig lager av tørr ved - og dekket dette til, så neste besøk kan nytes i fulle drag uten motorsag. Dessverre lå mobilen igjen nede i bilen min, så ingen bilder kunne tas av idyllen, men det betød til gjengjeld full ro, fred og harmoni. Sola skinte, bålet varmet, fuglene sang i trærne, og en hakkespett ble inspirert til å starte sitt vår-arbeid i furua like ved meg.

Rundt to-tida forsvant sola bak et slør av skyer, og vinden økte på. Jeg sa takk for visitten, og beholdt fellene på; og tok meg tilbake og ned igjen. Det viste seg å være lurt ikke å ta av fellene, pga tett skog og små muligheter til å bremse farta. Fellene var de perfekte bremsene i dag!

Totalt 5 t i skogen - for en avkobling på en "vanlig" torsdag!

Fulgte sommerruta mi begge veier på ski.