Sesongens første på grønn swix (13.12.2014)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Gribbehaugen (1,057m) 13.12.2014
På Gribbehaugen, mot Skogshorn og skyene.

En rolig skitur i oppkjørte spor i dag. Starta i -9 grader, så jeg la på grønt under skia. Fine løyper oppover mot Hermanstølen, men 4-5 sekundmeter i fleisen ble kjølig. Stoppet og tok på vindjakke, balaklava og alpinbriller, og så kunne jeg kose meg videre. Stresset overhodet ikke, men holdt jevn middels fart, så jeg ikke ble altfor svett, men samtidig holdt varmen. Sola kom fram fra skyene, og var bare sånn passelig over horisonten.

Tok stående lunsj og varm drikke ved Gribbehaugen, og nøt godværet. Tok en "æresrunde" her oppe i oppkjørte spor, en liten runde som tok rundt et kvarter - hele tiden i sola. Hadde ingen hast med å komme ned i skyggene igjen.

Så gikk det fortere tilbake, da det ble en del nedover. Noen steder lå sola akkurat "oppå" løypa, og jeg måtte skygge for den med hånda, for å se hvor løypa gikk - og for ikke å kjøre ned eventuelle skiløpere på vei opp. Det var visst ingen fare - møtte ingen i hele dag!

Snaut 3 t på tur.

Tracket sporet med mobilen i dag, og over 1000 høydemeter stigning er definitivt helt galt!

Skitur i oppkjørte løyper.