På leit etter gamle stier på Liaåsen (27.10.2014)

Ascents Bølisbrennutn (986m) 27.10.2014
Nystølhøgde (1,011m) 27.10.2014
Ormekula (996m) 27.10.2014
Søre Torkjellstølen Utsikten (985m) 27.10.2014
Sørøst for Nystølen (1,005m) 27.10.2014
Valehøgde (1,012m) 27.10.2014

Pent vær men mye vind i fjellet i dag, gjorde at jeg valgte skogen: Jeg ville utforske noen gamle stier på Liaåsen. Det blei lite sti og mye krattkrig, men jeg var bevæpnet med en greinsaks i stedet for staver i dag, og denne gjorde vei i vellinga der det trengtes som mest.

Parkerte ved Skålebakksetra, etter å ha kjørt opp Liaåsveien. (Prisen var satt opp på bomveien her; 60 kr nå!) Fant ikke stien som skulle gå nordover i første omgang, men derimot en sti opp mot Utsikten. Litt sikt mot Bitihorn her.

Fulgte kort stien nordvest og ned til Søre Torkjellstølen. Deretter en nordlig retning, noe på sti og noe i kratt. Ikke så veldig tett kratt her oppe, så det går for det meste greit. Opp på Bølisbrennutn. Stien som går øst-vest her er ikke mye å skryte av, og bare rester fantes her og der. Derfor droppa jeg snart å prøve å følge denne, og styrte ned mot vest. Passerte et fryktelig oppkjørt spor etter skogsmaskin her, fysj og fysj. Kom så inn på gammel skogsvei ned til Torkjellstølen, der utsikten mot snødekte tinder i det fjerne var flott:

Stien opp mot Nystølen var i elendig stand, og håpløs å følge. Norge gror igjen! Var oppom tre høyder i skogen på min vei i retning sørover mot Ormekula. Greinsaksa ble nytta flittig til tider her oppe, pga en del bjørkekratt. Ormekula var heller ikke mye å skryte av; gjengrodd og ormeløs. Drakk slutten av vannet og tok en sjokolade her, og nøt høstsola og 10 varmegrader. Så var det kratt igjen tilbake mot nord, og ned til veien, og så lett tilbake mot bilen. Denne biten på veien var kjent for meg fra mange joggeturer. Pleier vanligvis å være rimelig kjørt i beina når jeg når Søre Torkjellstølen etter en drøy times jogging, 8 km og ca 500 høydemeter hjemmefra.

Tilbake ved bilen så jeg hvor stien jeg skulle starta på først i dag egentlig gikk, og rydda startpunktet litt. Her får jeg komme tilbake sterkere seinere. 3,5 t med fin trim av både armer og bein.

Lite sti og mye kratt på denne runden.