Morgentur til Bjørgovarden (11.10.2014)

Ascents Bjørgovarden (1,138m) 11.10.2014
Bjørgovarden øst (1,126m) 11.10.2014
Visits of other PBEs Bjørgovarden - sti fra øst (1,030m) 11.10.2014
Nordfjellstølvegen (680m) 11.10.2014

Sola skinte atter, og jeg hadde noen timer ledig på formiddagen. Derfor satte jeg kursen opp Nordfjellstølvegen (50 kr i manuell bom) og etter et stykke kjøring med noe vaskebrett, og etter et par skikkelig bratte 1.gir-bakker, kunne jeg parkere på drøyt 1000 m og ikke lenger enn en drøy kilometer fra toppen. Veien gikk enda noen meter, men jeg turte ikke kjøre lenger pga lavere kvalitet på veien. Det var generelt lite parkeringsmuligheter her oppe. Vil tro de siste bakkene byr på store problemer vinterstid om en ikke ha 4WD.

Fikk meg en fin liten rolig timesrunde i høstsola. Nådde toppen på meget snaue tretti minutter uten å være andpusten. Det trakk litt er oppe, og selv om sola skinte var det ganske kjølig. Det var tynn ishinne på tjernet like før toppen. Skyene lå ganske tungt over Jotunheimen, men der inne var det kritt hvitt nå...
Jeg stakk så oppom 1126 i øst på returen - delvis på sti. Fin utsikt mot Synnfjell i nord. Synd jeg måtte rekke noen ærender i Fagernes i dag...

Tilbake ved bilen etter en snau time på tur.

Fra toppen i retning Synnfjell.