Langtur til Polens vestligste 2k-topp (29.09.2014)

Ascents Jarząbczy Wierch (2,137m) 29.09.2014
Kończysty Wierch (2,002m) 29.09.2014
Siwy Zwornik (1,966m) 29.09.2014
Starorobociański Wierch (2,176m) 29.09.2014
Wołowiec (2,064m) 29.09.2014
Łopata (1,958m) 29.09.2014
Visits of other PBEs Dolina Chocholowska - parking (905m) 29.09.2014
Schronisko Na Polanie Chocholowskiej (1,146m) 29.09.2014

Kjørte til Dolina Chocholowska - parking like vest for Zakopane, der dalen Chocholowska starter. I dag ventet en teknisk enkel tur, men det var ganske langt innover dalen. Det passet med enkel tur i dag etter all klyvinga på snø og is i går. Rett etter å ha parkert og betalt fem zloty for dette, oppdaget jeg at det var utleie av sykler her! Ti zloty seinere (20kr) hadde jeg en kjekk hvit terrengsykkel, og tråkka først på asfalt, siden på steinete grusvei totalt 5,5 km innover og sørover i dalen. Satte fra meg sykkelen på avtalt sted, der en gul sti tok av mot sørøst. Bare en halvtime var gått, og jeg var alt kommet langt på vei, deilig.

Mnichy Chocholowskie - noen artige småtasser oppi lia.

Fortsatte i nydelig vær sørvestover og oppover i dalen på grønn sti til fots, forbi hytta med samme sjokolade-assosiasjonsskapende navn. Opp den gresskledte østflanken på Wolowiec, og så NV-egga til topps, 2064m. Dette er Polens vestligste 2k-topp, og ligger på grensa mot Slovakia. Tok en spisepause i sola på toppen, da det var gått snart 2,5 t fra starten ved bilen. I følge kartet skal man regne 4,5 t opp hit.

Wolowiec 2064m sett fra nordøst, nede i Dolina Chocholowska.
Panorama-video fra Wolowiec:

Nærmeste nabo i sør, i Slovakia, var en ganske lekker topp (Ostry Rohac), og kunne nok blitt besøkt om jeg hadde satt av en time til dette, men jeg måtte prioritere hardt, og fortsatte derfor nedover ryggen, hovedsakelig rett østover, og langs grensa mellom Polen og Slovakia.

Osrty Rohac, slovakisk godbit.

Småartig rygg og noe smal enkelte steder. I dag var ikke snøen noe problem, som forventet, for her var det stort sett bart. Forlot stien litt og plukka med meg Lopata 1958m, en gresskledt topp. Så bar det et stykke ned igjen, før jeg begynte på oppstigningen mot Jarzabczy Wierch. Denne minnet meg om en klassisk topp i Rondane, avrundet og steinete. I stikrysset på toppen må man gå 50 m sør og inn i Slovakia for å nå toppunktet, som nå plutselig heter Hruby Wierch, 2137m.

Det fristet også her med en slovakisk topp til i sørøst, Jakubina 2194 m, men jeg måtte igjen prioritere hardt, siden det var lang retur og mye opp og ned på ryggen her. Videre ned og opp på den lavere Konczysty Wierch, 2002 m, og dessverre ikke fullt 30 m i pf. Ny pause etter denne, noe i le for vinden. Fortsatt sol og flott vær.

Videre mot Starorobocianski Wierch, 2176m.
Video fra Starorobocianski Wierch:

Så ned igjen og opp på Starorobocianski Wierch 2176 m, og ned vestryggen her. Klokka var nå blitt 15.30, og jeg måtte tenke på returen. Jeg merket meg at det så veldig greit ut langs rødmerket sti videre sørøstover og opp på Blyszoz 2159, og også videre ned fra denne og opp umerka sti (tråkk) til Kamienista 2121 m. Det får evt bli en annen gang...

Mot Blyszcz, 2159m.

Derfor styrte jeg nå kort ned og nordover på grønn sti, og så nordvestover på svart. Denne gikk ned i Dolina Chockolowa. De siste tre kilometerne omtrent gikk på forferdelig gjørmesti, grunnet skogsarbeid. Mye skog var blåst over ende her, og det var sikkert greit å fjerne noen av de enorme mengdene med tømmer som lå her, men fysj som det ødela stien! Det ble et gjørmebad jeg knapt kan huske å ha opplevd maken til, for en rekke steder var det meget vanskelig å gå utenom gjørma.

Derfor var det en lettelse å komme tilbake på veien i dalen, og få vaska støvlene og buksa i elva. Jammen sto syklene her også, så jeg fant min hvite fra turen inn, og nøt turen tilbake til bilen! Det var et fall på ca 80 m fordelt på fem kilometer, så det gikk kjapt unna; 15 min omtrent.

Dermed endte turen på ca 30 km, og med over 1800 høydemeter var en solid runde gjort unna i godværet. Møtte nå Øyvind Brekke tilbake på hotellet, og det var et meget trivelig gjensyn!
Tre nye 2k-topper i dag, og er oppi 12 totalt med over 30 m i pf.