Mimre- og kosetur til Kyrkja (18.09.2014)

Ascents Kyrkja (2,032m) 18.09.2014

Var tidlig ute denne dagen før helgas peakbook-treff, og siden været var fantastisk, passet det med en rolig mimretur i kosetempo opp på Kyrkja. Siden jeg skulle fullføre 2k-samlinga neste dag, var det artig å være på Kyrkja igjen, siden det var nettopp her (i august-91) at jeg fikk smaken på Jotunheimen.
Et par klyvepunkter på vei opp sørryggen, men ikke mer enn grønn trekant ett sted, mener jeg. På toppen møtte jeg en tidligere klassekamerat av mortenh (Morten Helgesen), så vi ble sittende og snakke ganske lenge i sola. Vi var nedom den luftige og lavere nordtoppen, som neppe kan ha mer enn 2-3 m i pf. Jeg måtte selvsagt helt ut på den ytterste steinen her, og smake på nordstupet.
Video fra toppen:

Litt småklyving (grønn trekant) mot slutten av Kyrkja.
Utsikt mot morgensdagens turmål - noe i bakgrunnen: Skarddalsegga og Skarddalstinden.

På veien ned fra toppen møtte vi ei jente som skulle opp, og var litt usikker. Jeg hadde egentlig tenkt å rydde løse steiner i stien her, men slo heller følge med Katrine fra Tranby opp til toppen igjen. Hun gledet seg ekstra over den eksponerte egga ut til nordtoppen etterpå, og jeg fotograferte henne helt ytterst på steinen ved nordstupet, etter å ha forsikret Katrine om at den var trygg - jeg hadde stått på den for en halvtime siden.
Vi slo like godt følge hele veien tilbake til Leirvassbu. Et trivelig bekjentskap!