Siste kommunetoppen i Møre og Romsdal! Trollhetta (30.08.2014)

Ascents Langfjellet (1,264m) 30.08.2014
Trollhetta (1,614m) 30.08.2014
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 30.08.2014
Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 30.08.2014
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 30.08.2014
Videopanorama fra toppen:
Standardveien opp, men meget original omgåelse av nordtoppen på returen - anbefales ikke.

Som i går syklet jeg veien inn til - og et stykke forbi - Jøldalshytta. Beina kjentes fine, så jeg satte opp god fart først bortover noen våte myrer langs merket t-sti, og siden oppover i lia. Pause oppe på snaufjellet sammen med noen andre karer på tur, og møtte igjen trønderen fra gårsdagens topptur på Svarthøtta. Fortsatte i eget og ganske høyt tempo videre over langdryge ørkener av stein, og fikk snart øye på målet:

Sørtoppen kommer endelig til syne.

Strake veien går ikke her, og man tvinges over østtoppen (hvor det var varde med kasse og bok), hvor landskapet blir mer dramatisk mot nordtoppen:

Nå fulgte lett klyving videre ned og mer klyving i grovere ur opp til nordtoppen - enkelt. Så tilbake på østtoppen herfra:

Greit ned - fortsatt merket t-sti - og opp til sørtoppen, som er høyest av de tre. Hadde brukt 4,5 t fra bilen på p-plassen, en respektabel tid syntes jeg.

Fornøyd med kompletteringen av mitt første vestlandsfylke på kommunetopplista.

Tok et videopanorama og spiste litt, og møtte flere bestigere som kom opp fra Trollheimshytta.
Returen gikk tidvis også kjapt, men siden jeg ikke gadd gå oppom nordtoppen en gang til, så ville jeg prøve en mer actionfylt variant; MEGET LØST ned mot Litlhelvete, som bar sitt navn med rette!

Kløv så opp en renne til omtrent laveste punkt på egga mellom nordtoppen og østtoppen. Gulgrønn trekant opp renna her:

Plukket med meg Langfjellet på returen, og småjogga ned til sykkelen. Deilig med sykkel de siste 6,2 km på returen! 8 t 10 min på tur totalt.

Oj

Written by SturlaS 04.09.2014 17:10

Nå har du virkelig vært i kjent område. Trollhetta er kanskje den alpine toppen jeg har frekventert mest men da aller mest på ski om vinteren til laveste topp.

Varianten din med å omgå midt-toppen har jeg aldri sett/prøvd før! Ser for meg at det må bli ganske heftig uten at jeg har sett på rute her. Jeg har imidlertid vurdert å ta med kiler og tau for å klatre opp fra Smørøyet til midt-toppen.

Sv: Oj

Written by Olepetter 04.09.2014 17:16

Ja, jeg har noen bilder og slikt også, som kommer. Dette området er nok best på ski, ja. Ikke så vrien klatring når man bare vil omgå toppen, men fysj så løst... Maks grad 2 i renna opp, men flere muligheter så jeg.