"Hviledag" - tur til Svarthøtta (29.08.2014)

Ascents Nordre Kjølen (1,292m) 29.08.2014
Skrikhøa (1,061m) 29.08.2014
Svarthøtta (1,548m) 29.08.2014
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 29.08.2014

Dette skulle liksom ha vært en "hviledag" etter to dager med 11-timers turer, men det ble det ikke. Kartet jeg hadde skrevet ut hadde en målestokk jeg misforstod, så turen til Svarthetta ble noen timer lenger enn forventet! Men været var svært bra, så det var bare å kose seg...

Sykla inn til - og omtrent 1 km forbi - Jøldalshytta, der jeg la fra meg sykkelen. Fulgte t-sti mot sør, men presterte å miste denne og kom inn på en mindre god sti, men med fin utsikt ned til en foss .

Noe av Svarthøtta bak til høyre.

Stien var litt gjengrodd, så jeg peilet meg inn på t-stien igjen, og gikk opp på Skrikhøa. Skjente nå ut i lettgått og "fritt terreng" og opp til Nordre Kjølen, og ned på baksiden og bort til foten for SØ-egga på Svarthøtta. Tok en pause i ura her, og litt mat.

Tett på Svarthøtta fra øst.

Mens jeg satt der hørte jeg plutselig lyd av noen, og en kar passerte meg i ura bare 20 m unna, men så ikke meg. Jeg pakket sammen og tok ham igjen, og vi fikk en fin samtale opp til toppen - og ikke minst fikk jeg et toppbilde med meg selv på - hyggelig i blant.

Mot Geithetta og Snota bak, tatt fra toppen av Svarthøtta.
På toppen - mot Trollhetta-toppene. Sørtoppen (t.v) er høyest av de tre.

Økte tempoet på returen, og tok en direkte-variant ned i dalen til slutt; ganske lettgått terreng nedover her, fordi jeg så en bru og deretter en grei vei å følge tilbake til sykkelen.