Isklatring Sikkilsdalen (06.01.2022)

Møtte Sondre K. klokka 8 på Randsverk, han kom kjørende fra Sjåk og jeg fra Harpefoss. Kom fram til Bessheim omtrent i det det begynte å bli lyst nok til å gå uten lykt. Fjellski over vannet i retning Sikkildalsskaret, fulgte etter hvert sommerstien oppover. Veldig lite snø i terrenget! Satte igjen skiene på høyeste punkt der en ser innover Sikkilsdalen, og gikk på beina ned til Bristol. Her fikk vi se de to islinjene vi hadde vurdert i morgensola. Den venstre linja så veldig fin ut i toppen, men nedre del så vel spennende ut med noen søyler som enda ikke hadde understøtte, og for å omgå disse måte vi ha traversert over terreng som det var vanskelig å vurdere på avstand om vi kunne krysse trygt uten fjellsikringsmidler. Høyrelinja så ganske ukomplisert, rett opp bekken som etter hvert bratnet til mot toppen.

Trasket oss oppover i ur og spredt bjørkeskog, har ikke helt kalibrert balansen til stive klatresko og snødekt ur enda. Gikk inn i bekken ca 100 meter under innsteget, racket opp og fulgte bekken den siste biten. Sondre gikk første tl, omtrent akkurat en full 60m taulengde til fin standplass på toppen av et bratt opptak. Jeg tok neste taulengde, som startet bratt i noen meter, før terrenget la seg ganske fint og det var grei skuring videre. Ca 45 meter tipper jeg. Sondre gikk 3.tl, ca 20 meter WI3, deretter 20 meter ganske flatt bort til stand under siste bratte del. Jeg tok over, og fulgte venstre side av bekken, minste motstands vei. Opp her kunne man nok gått mer direkte linjer hvis man vil ha mer vedvarende klatring. Men jeg og leggene mine synes minste motstands vei var helt kurrant. Ca. 45 meter til god stand. Her la terrenget seg, og jeg kunne nok dratt ut denne lengden over neste kant, men jeg var ikke sikker på hvor langt oppover Sondre ville gå. Isen fortsatte et stykke videre oppover, men det var slakere, og vi måtte i såfall ha oppsøkt klatringa i toppen. Så Sondre gikk ca 20 meter opp fra min standplass, tok meg opp dit, også gikk vi ut av isen i på venstre side. Her kom vi også endelig opp i sola, det var deilig å kjenne den varme, selv om vi hadde hatt ganske behagelige temperaturer på turen.

Retur ned ca langs stien ned fra Sikkildalshø, og tilbake til skiene. Effektivt ned lia og over vannet på fjellski. Tilbake ved bilen ca kl 15. En veldig fin tur, og gøy å være med en effektivitetsmaskin som Sondre på tur. Og han har jo veldig mye spennende å snakke om. Kanskje drar vi tilbake en gang og får gått venstrelinja?