Straumshornet og Dravlausegga (17.06.2020)

Ascents Dravlausnyken (980m) 17.06.2020
Nord for Dravlausnyken (1,056m) 17.06.2020
Straumshornet (980m) 17.06.2020
Tretindane (922m) 17.06.2020

Med Kjell M. Raskt opp til Straumshornet, ca 1 time til topps fra enden av veien i Straumgjerde.

Hadde med tau og noen kiler i sekken for å prøve å ta oss forbi skaret som skiller Straumshornet og Dravlausnyken. Fulgte ei tydelig gresshylle noen meter bortover i høyresida. Kom etterhvert inn i en bred og vegetert renneformasjon som så ut til å føre et godt stykke oppover mot ryggen. Gikk så langt vi turte usikra opp her. Vi hadde veldig tørre forhold, så det var godt hold i lyng og mose. Satte en standplass og Kjell sikra meg opp et ørlite opptak. Gikk videre litt i venstre kant og etterhvert ut av renna, da dette så ut til å være letteste vei opp. Satte en ny standplass og gikk ei kort taulengde opp til ryggen. Jogget ut ryggen og ned fra Koppen til veien, der vi hadde satt igjen en bil. Ca. 4 timer.

Føler meg ganske trygg på at vi fant letteste vei i høyre side fra skaret. Men når det er sagt så var det flere alternativer som så spennende ut, blant annet direkte opp hammeren fra skaret, men også noen diederformasjoner og riss opp fra gresshylla i høyresida. Hvis fjellet ikke er alt for løst kan en kanskje finne noen klatreverdige (korte) ruter her. Men dette krever nok i det minste klatresko og litt fyldigere rack.