Fet til Trandal via Blåbretinden (20.04.2020)

Ascents Blåbretinden (1,476m) 20.04.2020
Lille Blåbretinden (1,466m) 20.04.2020
Midtre Blåbretinden (1,413m) 20.04.2020
Nordre Blåbretinden (1,367m) 20.04.2020

Alt talte for å ta ut en avspaseringsdag i dag. Full sol for tredje dag på rad, og Mari på besøk på Stranda. Fant stien oppover fra Fet takket være GPS-spor fra Kjell Magnar, og la i vei på tørr sti i ca 450 høydemeter med jevn stigning. På med ski, og videre opp gjennom siste del av skogen og videre opp mot Ljøsabreen. Lunsj på toppen av breen, og videre mot Blåbretindene. Jeg gikk oppom Nordre Blåbretind (Ljøsabrepiggen?) for vi gikk videre langs ryggen.

Selve Blåbretinden var vi litt usikre på hvordan vi skulle gripe an. Hadde hørt at det gikk an å følge ryggen, men den så skyggefull, hard og litt bratt ut i toppen. Valgte å traversere på ski sør for toppen og prøve ei av rennene som Svein har snakket om. Prøve "renne" nummer" tre, som så mest markert ut. Her gikk det fint et stykke, selv om det var overraskende hardt, himmelretningen tatt i betraktning. Ca midt oppe i renna måtte vi passere et punkt med en bratt issvull som krevde litt balanse på stegjernene og at en stoler på øksa. Gikk greit for meg, men Mari ville heller prøve ei av de neste rennene. Hun fant en vei som virket greiere. Ned igjen gikk vi enda litt lenger før vi gikk ned et tredje sted. Her kunne vi antakeligvis kjørt på ski ned, men de stod igjen under den første renna vi prøvde. Kjørte ned på overaskende fint føre mot Trandalsetra og videre ned langs veien til Trandal der vi tok en øl og spilte Yatzy, før vi tok båten til Urke og ble hentet av Erlend der. En dag for minneboka!