Smørstabbtindtraversen (16.08.2008)

Store Smørstabbtinden (2,208m) 16.08.2008
Sokse (2,189m) 16.08.2008
Sokse Nordklo (2,182m) 16.08.2008

Dag 2: Se registrerte topper for dag 1 i egen rapport.
Tur med DNT. Overnatting ved Bjørneskaret. Her følger fyldig rapport fra DNT ved Thomas Lium:

Smørstabbtindtraversen 14-17 august 2008

Denne turen, som har utgangspunkt fra Krossbu, ble arrangert som en ren føringstur. Dette var en fullbooket tur med 6 deltakere og to instruktører. På grunn av værmeldingene bestemte vi i fellesskap å starte rett på hovedturen istedenfor å starte med en oppvarmingstur opp til Store Austabottind.

Med den sedvanlige vær optimismen tok vi oss lett oppover i tåke og regn fra Krossbu kl. 08:00 til Kalven, den første av toppen over 2000 meter på denne flotte traversen. Rundturen består av 7 primærtopper over 2000 meter og ligger i en hestesko som har en egen tiltrekningskraft. Alle toppene kan lett sees i sin helhet når en kjører over Rv55 over sognefjellet. Fra Kalven er det en lett gange langs ryggen bort til Skeii som stenger videre fremdrift. Været som hadde vartet opp med alle årstidene så langt, bestemte seg for å spe på med en dose vinter akkurat i det vi skulle til med den første taulengden med ordinær tauklatring. Nydelig 3er klattring og kalde fingre ble imidlertid belønnet med solskinn på toppen av Skeii.

Fra toppen av Skeii og bort til Veslebjørn er det noen få tekniske punkter som ble passert ved bruk av rappell. Etter en kort lunch før vi kom opp på Veslebjørn forserte vi så den fotogene og kanskje Jotunheimens luftigste egg, dessverre mens vi befant oss i en tåkedott. Etter at Bjørnungen var passert var vi så klare for en natt i Bjørneskaret. Denne natten, som bød på et par cm våt nysnø, utfordret noen av de forskjellige bivakk sekkene som ble benyttet. De fleste holdt seg imidlertid tørre, og denne gangen hadde jeg ikke besvimt utenfor soveposen.

Den andre dagen startet riktig ufyselig med regn/snø og tåke. Når vi krøp ut av posene ble det imidlertid opphold fra nedbøren. Etter en hustrig frokost kom vi oss av gårde kl. 07:00. Vi fulgte sørryggen noe før vi traverserte til venstre og opp snørenna i vestveggen på Saksi, utstyrt med stegjern og isøkser som viste seg nødvendig for å komme opp. På toppen begynte sola igjen å gjøre seg gjeldende, og forårsaket at varmen løftet bort kjolen som hadde stengt for utsikten så langt denne morgenen.

Noen rappeller senere og noe lett klyving over topp 2077 befant vi oss på toppen av Kniven. I skaret mellom Kniven og Store Smørstabbtind inntok vi en velfortjent lunch mens vi vurderte videre angrepstaktikk opp mot Store Smørstabbtind.

Etter oppfordring fra medinstruktør Per Lindberg, valgte jeg å ta med mitt taulag direkte opp søreggen. Denne direkte varianten starter med en ca. 30 meter bratt hammer.

Jeg startet 5-6 meter til venstre for selve eggen og klatret noe opp før jeg traverserte tilbake til eggen på høyre side hvor vi så plutselig fikk Storbreen noen hundre meter under fotsålene. Etter noen meter til med fin klattring etablerte jeg standplass på toppen av hammeren. Denne kanonfine taulengden gikk i fint fast fjell og var av vanskelighetsgrad 3-4. Jeg er usikker på om dette var en førstebestigning? Per kom etterhvert opp på siden av meg, han hadde gått 50 meter til venstre i skaret og gått opp noen ujevnheter før han fulgte en renne mot høyre til toppen av hammeren jeg nå befant meg. På slutten av denne taulengden forserte Per et punkt opp mot grad 5-. Det var tilsynelatende her ruta gikk opp søreggen, se bilde nedenfor hvor de to rutealternativene er tegnet inn.

Etter noen titalls meter gåing uten tau møtte vi på en ny hammer på en 30-40 meter. Denne taulengden gikk opp en 15-20 meter før vi traverserte til venstre en 4-5 meter rundt et hjørne/egg før vi igjen gikk oppover en 15-20 meter og etablerte standplass. Denne taulengden var preget av mye løst, og stor forsiktighet måtte utøves.

I Klattrefører for Jotunheimen står det beskrevet at det fra skaret er vanlig å gå noe ned før en traverserer 250-300 meter til venstre for så å følge en grusrenne tilbake til søreggen. Da jeg ikke har gått noen av alternativene før, mottar jeg gjerne innspill fra leserne slik at jeg kan gi en anbefaling til neste års kursledere.

Videre fremdrift til toppen av Store Smørstabbtind gikk greit uten tau under tørre og faste forhold i det som etter hvert hadde utviklet seg til å bli en strålende ettermiddag.

Etter at vi hadde absorbert inntrykkene på toppen av Store Smørstabbtind begynte vi nedstigningen kl. 18.00. Vi hadde ringt inn bestilling på en tre retters middag på Krossbu før vi begynte nedstigningen fra toppen av Store Smørstabbtind. Middagen skulle serveres kl. 21:00. Etterhert som vi nærmet oss Leirvannet fant vi ut at vi tross alt ikke lå så bra an til å rekke middagsavtalen. Frykten spredte seg umiddelbart, og de sprekeste la av gårde så Vibramsålene gikk varmgang nedover mot Krossbu. Sigbjørn, turens eldste deltaker på 64 år mente at gruppas front-ledelse hadde fått pilslos og at det kunne være forbundet med stor fare å prøve å bremse dem.

Vi kom imidlertid alle frem før kl. 21:00, og noen klarte til og med å dusje før middagen. En kanontur med mye flott klattring i utrolig flotte omgivelser. Denne turen ble første gang satt opp i 2007 i regi av DNT Fjellsport Oslo, men ble første gang gjennomført i sin helhet på denne turen.

Neste dag gikk 3 av deltakerne sammen med oss to instruktører opp normalveien til Store Austabottind. De siste 3 deltakerne sto over, Tore unnskyldte seg med at han skulle plukke multer, en annen hadde familie kvaler, og den siste trengte hvile. Felles for de som ikke gikk opp var at de alle hadde vært på toppen en til flere ganger tidligere, visstnok….. 

Teambilde fra toppen av Store Smørstabbtind. Fra venstre mot høyre, Morthen Johnsen (med pannebånd), Odd Fiske, Sigbjørn Husebø, Per Lindberg, Thomas Lium, Tore Farsund, og Hanne Juritzen.