Falketind (14.08.2022)

Ascents Falketind (2,067m) 14.08.2022

Peakbook treff på hytta til Morten , Vang i Valdres. Vi hadde 2 dager å gå på for å bestige Falketind, og det var meldt best vær søndagen. Vekking kl.05.00 og avgang fra hytta kl.06.00. Hårda bud ! Vi kom oss inn til Koldedalen og fikk parkering. Startet å gå ca 07.30 og nådde breen etter litt over 1 t. ( Pioner ruta). På med sele ,stegjern og isøks. Hadde en liten sightseeing i blåisen der, før vi koblet oss på klatre tauet. 10 stk i 2 taulag. Morsom klatring/klyving opp veggen. Det gikk rolig og forsiktig, brukte vel 45 min opp veggen. Deretter var det lett klyving opp mot toppen. Lite vind, varmt og knallvær...Lucky us..
Nydelig utsikt. Deretter ned normalveien ned på snøen, svaberg , og bratt ned langs elva til vannet . Her var det noen som badet .
Lang vei tilbake til bilen, men ikke uten litt mer action. Mye stein og ulent til å begynne med,deretter over en snøfonn var var litt heftig og bratt ned. Frem med stegjern og isøks igjen.
Ikke alle var like komfortable ned her, men vi kom oss ned.
Nok en drug strekning ,før vi kunne se veien og bilen.
Totalt 14 km, 1622 høydemeter , effektiv gange 4.40 t , men vi brukte hele dagen og var ute 11 timer totalt.
Sen hjemreise , ankom Biri kl.22.45. Men en flott tur med herlige og positive folk .