Øygarden + (25.07.2009)

Litlåsfjellet (109m) 25.07.2009
Morkefjellet (216m) 25.07.2009

Førdesveten
Veien var stengt mellom Eide og Vorland noe som gjorde at jeg måtte kjøre på østsiden av øya mot Klokkarvik. Hvorfor da ikke prøve å gå opp fra Førde. Tok av fra riksvegen ved skilt merket Førde og stoppet på liten P plass rett vis a vis et postkassestativ. Herfra på grusvei mot Veten forbi to låver og så ut i terenget på meget god og tørr steinlagt sti. Her tror jeg man hadde gått til topps tørr i joggesko selv etter omfattende regnvær. Alle potensielle myrhull var fint steinlagt evt med treplank. Flott utsikt mot Siggjo i sør, Bergensfjellene inhyllet i regnbygeskyer. En liten time t/r.

Liatårnet
P plass merket Fjell festning. Her var første bom åpen og siden det var omvisninger på festningen tok jeg sjangsen på å kjøre inn. Ved neste avkjørsel skilt merket Liatårnet var bomen stengt. Parkerte her uti gresset og gikk innover til nytt skilt merket Liatårnet. Herfra var det meget effektiv og flott sti opp. Det kom en regnbyge på vei opp så spørsmålet var om det var nok regn til å ta på seg regnjakke. Valget stod mellom å bli våt av regn eller svette. Regnbyga gav seg på vei ned noe som gjorde at jeg tørket litt opp igjen før jeg nådde bilen. Sikkert god utsikt herfra i bra vær. Speidet etter Trollplatformen som jeg har sett fra Rundemannen før, men det var nok for mye regnskyer til at det gikk i dag.

Blomøyknuten
Parkerte ved bussholdeplassen, gikk over riksvegen og inn bak et rødt hus der det bar rett til topps på sti via et lekeområde med huskestativ rett under toppen.

Morkefjellet
Spurte meg for og startet på fin sti ved et hus vest for toppen like ved høydeangivelse 46 på kartet ved Morki. God sti opp dalen vest for toppen. Fin utsikt 360 grader rundt mot det flate landskapet i Lindås, nordover mot Fedje, øygarden og Eldsfjellet som jeg ikke rakk i dag. 40 min t/r.

Fedjebjørnen
Tok ferja over og fant kjapt toppen som det ikke tok lange tida å nå, faktisk i sandaler på fin sti. Det var badeliv i vatnet på flott tilrettelagt badeplass. Sikkert ikke så verst temp her i forhold til i sjøen. Et kjempeflott padleområde her både på Fedje og innover Austreim. Så ved anlednig blir det tur hit med kajakk, fiskestang og telt.

Litlåsfjellet
Kjørte bygdaveien sørover fra Litlås og traff en kar jeg spurte om det gikk noen sti til topps på Litlåsfjellet. Han svarte at det gikk en fin sti opp på Hellestveitnovi (ca 2km lengre sør øst) og det var finere utsikt der. Det var for så vidt greit å vite men helt uinteresant for en kommunetoppsamler. Parkerte derfor ved et hus rett syd for toppen og brøytet meg opp gjennom tjukk granskog. Trodde jeg skulle få se ned på Mongstadrafineriet herfra, men den gang ei. Nå var det bare å komme seg ned og kjøre til Bergen for å plukke opp shopperene som hadde blitt med på bytur og ta fergen sørover fra Halhjem før det ble midnatt. Måtte derfor oppgi Eldsfjellet i dag.