Padletur Mandal - Lillesand (13.05.2021)

Ascents Ryvingen (49m) 13.05.2021
Visits of other PBEs Grønningen fyr i Kristiansand (3m) 13.05.2021
Lillesand (0m) 13.05.2021
Pysen - Norges sydligste punkt (1m) 13.05.2021
Ryvingen fyr (31m) 13.05.2021
Saltholmen Fyr (8m) 13.05.2021
Songvår fyr (20m) 13.05.2021

Langhelg og flott padletur Mandal via Ryvingen, Songvår, Grønningen og Saltholmen fyr for overnatting. Utrolig flotte disse fyrene of perfekte overnattingssteder for kajakkpadlere. Flot vær ut til Ryvingen torsdag ettermiddag med bad og bestigning av Varden. Fredag vindstille så dermed fikk vi mulighet til å gå i land på Pysen norges sydligste punkt. Det er ikke hver dag det er mulig if urolig hav. Videre til Songvår fyr hvor vi fikk oss et nytt bad før regnet startet utpå kvelden. Neste dag var litt utfordrende da det regnet og blåste 10-12 m/s fra øst dvs mitt i fleisen på oss. Vi drøyde avgang til 13 da vinden skulle snu i 17-18 tiden og dreie på vest. Dermed ble det en hard økt i motvinden før siste pause hvor vinden døde ut og snudde på vest i løpet av en knap time. Dermed var det godt med en dytt i ryggen på 8 m/s syd for Flekkerøya Oksøy og inn til Grønningen fyr med annkomst kl 19. 25 km unnagjort regn hele dagen. Søndag hadde vi lett vind fra øst og brukte dagen mellom alle holmer og skjør østover til Saltholmen fyr hvor vi annkom kl 19 godt fornøyde etter 35 km. 17 mai startet med Regn kl 10 og regn hele dagen hvor vi fikk med oss båtkortesjen siste stykket i Blindleia inn til Lillesand sentrum før pakking og henting av biler i Mandal.