Dome de Miage (17.04.1993)

Ascents Dome de Miage (3,673m) 17.04.1993

Rolig ettermiddagstur fra dalen ved Les Contamines opp til Ref. Conscrits, men dog en del høydemeter. Startet tidlig dagen etter og kom oss greit inn på breen Tre la Tete som har jevn stigning oppover. Hadde en lengre frukost/lunch på ca 3000 hm for å ikke å stresse på oss noe høydesyke. Hadde en kompis med som var svært ivrig på å komme på toppen, men det straffet seg på slutten da hodepinen tok mye av gleden over utsikten ved det endelige målet. Gikk opp til tops via Col du Dome. Fantastisk utikt mot toppene i syd øst Tre la Tete, videre mot Mont Blanc, Dome du Gouter, samt rett ned i dalen mot les Contamines og ryggen syd vestover (ref bilde).
Følgende er sakset fra et annet nettsted: "The long snow-covered ridge of the Dômes de Miage is one of the most beautiful ridges of the Massif du Mont Blanc"

Utsikt syd vestover eggen fra Dome du Miage mot de andre domene som er litt lavere. Les Contamines rett ned i dalen i høyre billedkant.