Tur til Norges eneste branntårn i tre, samt isinspeksjon (23.11.2018)

Ascents Haukenesfjellet (334m) 23.11.2018
Skansen (327m) 23.11.2018
Visits of other PBEs Haukenestårnet (335m) 23.11.2018

Har lenge sett på denne DNT hytta i branntårnet som et attraktivt mål. Og så plutselig kom anledningen og det på selveste fullmånedagen. I flott klarvær med et lite snølag var det ganske lyst da vi gikk inn i kveldingen under fullmånen. Det var så flott lys om natten at jeg hadde ikke hjerte til å legge meg inne så det ble overnatting i soveposen på terrassen for å kunne nye det flotte månelyset hver gang jeg gløttet på øynene i løpet av natten. Med temperatur på -10C var det godt med 3 sesongspose og godt vinterunderlag denne gang. Lørdagen ble det en tur sydover mot Ertevann og deretter over Skansen og rundt haukenesfjellet via diverse vann for å sjekke isforholdene. Det var kommet betydelig mindre isvekst her en i Oslomarka. Ertevann var åpent og kun et lite myrtjert hadde de nødvendige 4-5 cm for en kort skøytetur m fullt sikkerhetsutstyr.