Hardangervidda sørøst (28.09.2018)

Rjukan (300m) 28.09.2018
Rjukan (Unesco-listen) (300m) 28.09.2018
Stordalsbu (1,132m) 28.09.2018

Omtrent 40 år siden dette fjellområdet var besøkt sist gang. Den gang på ski fra Finse til Rjukan i påsken. Ble meget positivt overrasket, etter at forventningene ikke var allverden. Tanken på å gå flere dager i flate blaute myrer lå i bakhodet. Startet fredag kveld og tok Krossobanen opp kl 18 og var fremmed ved Helberghytta nærmere kl 21 etter siste timen med hodelykt. Lørdagen gikk vi til Kalhovd. Området var stort sett tørt med flotte tørre stier, og ble bare flottere jo lengre vest vi kom mot Stordalsbu og Mogen. Vide U-daler med bekker og elver med flotte svaberg og mange fine leirplasser om man vil det. Frempå kanten mot Mogen åpenbarte utsikten seg over Møsvann og fortsettelsen innover Kvennevassdraget. En nytelse og sitte her stille og beundre utsikten, høstfargene og naturen i en varm høstsol. Ved ankomst Mogen ble det tid til en sighseeing mot strykene ved Kvenna og den flotte gården Argehovd før en bedre middag med all mat laget fra grunnen med lokale råvarer. Mmmm! kan man ha det bedre! Bare så synd at ikke flere benytter dette tilbudet. Mogen åpen og Betjent for første gang i høstferien og bare 8 gjester denne natten. Dagen etter hadde kong vinter tatt grep og den varme flotte og fargerike høstdagen dagen før var blitt forvandlet til et hvitt teppe, grå skyer og snødrev. Heldigvis kunne vi sitte inne og nyte en lang og god frukost og vente til båten skulle gå kl 11 og bringe oss ut til Skinnarbu (En vakker reise i seg selv å beskue gårdene langs vannet selv i snødrev) og hverdagens kjas og mas etter 4 fantastiske dager i fjellet. Passerte via Krokan på vei til Rjukan. Takk nok en gang Norge!