Uvdal-ferie: NØ for Sigridfjell (27.07.2014)  4

Start point Vasstulan Høyfjellsseter (1,098m)
Endpoint Vasstulan Høyfjellsseter (1,098m)
Ascents Nordøst for Sigridfjell (1,192m) 27.07.2014 14:03
Visits of other PBEs Vasstulan Høyfjellsseter p-plass (1,097m) 27.07.2014 12:53

Siste dagen av vår uke i Uvdal var kommet. I helgen fikk vi besøk, og gårdagen ble brukt i Langedrag sammen med familien Gulbrandsen. Denne søndagen var været sånn passe brukbart, ihvertfall bra nok til å gå en liten tur. Vest for Vasstulan ligger det et fint vann på 1142 moh. Dit har vi pleid å ta med andre besøk vi har hatt i Uvdal, og med det usikre været ble det tur dit igjen.

Denne gangen ville vi starte fra det nedlagte Vasstulan Høyfjellsseter. Vi har tidligere startet en drøy kilometer lenger nord, og da fått noe kortere anmarsj, men parkeringsmulighetene er så veldig mye større ved Vasstulan Høyfjellsseter.

27.07.2014 - Vi nærmer oss vann 1142 moh. Rett fram ses toppen Nordøst for Sigridfjell (1192).

Vi fulgte den gode stien (som i starten er grusvei) mot nordvest fra Vasstulan Høyfjellsseter, over et band, og så nedover mot vannet på 1142 moh. Mens vi gikk ble skydekket bare lettere, sola kom stadig oftere fram, og ble værende lengre og lengre også. Framme ved vannet skiftet barna til badetøy og tok en kort dukkert. Noe kaldere vann enn ved strendene i lavlandet, det var det. Men like fullt bra temperatur til å være et fjellvann.

27.07.2014 - Jan ved toppvarden på Nordøst for Sigridfjell (1192). Utsikt mot øst.

Med mitt toppgen var tørsten etter en topp selvfølgelig tilstede. Jeg hadde ennå ikke vært på den lille toppen som lå rett nord for oss, på 1192 moh. Den har ikke store pf'en, men topp er topp, og det er det som teller. ;-) Jeg klarer like fint å gå på en "grønn nål" som en rød en… Så da nevnte jeg for Jan at jeg hadde lyst på en tur til den toppen, og han var ikke vond å be. Han liker å gå og være aktiv, så mens barna badet og mammaene passet på, langet Jan og jeg ut mot toppen Nordøst for Sigridfjell (1192). Det tok oss bare 6 minutter, så sto vi ved toppvarden. Fin utsikt derfra også, og vi ble en 10 minutters tid før vi ruslet tilbake til jentene borte ved vannet. Mens barna lekte og koste seg i naturen rundt oss, satt vi voksne og skravlet ved vannet. Vi ble vel sittende i minst en time, før vi pakket sammen og gikk tilbake til bilene ved Vasstulan Høyfjellsseter.

27.07.2014 - Vandring tilbake mot Vasstulan Høyfjellsseter.

Da ble det en topp denne dagen også. 6 toppturdager av 7 mulige på denne Uvdal-uka er jeg strålende fornøyd med. Bedre vær, og ikke minst bedre temperaturer kan vi nesten ikke få. En uke over all forventning! Skal noe til å slå dette neste gang vi leier hytta øverst i Uvdal.

27.07.2014 - Den tykke, blå streken er ruta vi gikk. Vi parkerte ved Vasstulan Høyfjellsseter. (Kartkilde: www.norgeskart.no)