Uvdal-ferie: Gloppehovda (25.07.2014)  4

Start point Imingfjell Turistheim (1,069m)
Endpoint Imingfjell Turistheim (1,069m)
Ascents Gloppehovda (1,185m) 25.07.2014 12:20
Sørøst for Gloppehovda (1,127m) 25.07.2014 13:15
Visits of other PBEs Imingfjell Turistheim p-plass (1,069m) 25.07.2014 11:45
Imingfjell Turistheim (1,077m) 25.07.2014 13:24

Denne fredagen skulle vi få besøk av en annen familie utpå ettermiddagen. Men vi ville fint rekke en liten tur først på dagen, og etter 4 dager med herlige turer med barna, var vi i siget nå. Sommervarmen holdt det gående, selv om det var noe mer skyet denne dagen. Større mulighet for byger var det også i Uvdal-traktene, men det var ingen unnskyldning for å la være å ta en kort topptur. Uka hadde vært enestående så langt, ja over all forventning. Vi hadde booket hytta lang tid i forveien, og traff den varmeste uka hele sommeren…

25.07.2014 - Vi skuer opp mot Gloppehovda (1185), som ikke er så langt unna.

Ved Imingfjell Turistheim ligger det noen meget lett tilgjengelige topper. Gloppehovda (1185) ville vi fint rekke før besøket kom litt senere, så da gikk vi for den. Vi parkerte drøyt 100 meter nord for Imingfjell Turistheim, på en stor plass langs hovedveien. Det gikk en slags sti mot hyttefeltet sør for Gloppehovda, som førte oss inn på grusveiene til disse hyttene. Den ene veien går opp og rundt vestsiden av toppen, og på kartet ser det ut som den går helt til topps. Øverste del er riktignok mer traktorvei, og jeg vil ikke anbefale vanlige personbiler å kjøre opp der. I den siste og øverste svingen, på nordsiden, fulgte vi en sti som gikk mer direkte opp mot det vestre toppunktet. Toppvarden sto derimot på det østre punktet, så vi ruslet bort dit og tok en lang pause der. Disse to toppunktene virket ganske jevnhøye, noe kartet også indikerer. Mulig det vestre er noen cm høyere… Det virket sånn på øyemål, men uansett var vi bortom begge, så noe stort problem ble det ikke. ;-)

25.07.2014 - På det vestre toppunktet på Gloppehovda (1185). Til høyre er det østre punktet, hvor toppvarden også var plassert.
25.07.2014 - Toppvarden på Gloppehovda (1185). Utstikt mot vest/sørvest. Til venstre er Sønstevatn.

Mens vi satt på toppen og slappet av, la en tung sky seg over østre del av Sønstevatn. Jeg likte ikke den helt, og la merke til flere kraftige byger lenger vest over Hardangervidda. Etter pausen på toppen, la vi returen direkte ned bakken mot sør, mot hyttefeltet. Der kom vi inn på en sti som gikk skrått nedover mot sørvest. Nå kom de første regndråpene, og brått ble det veldig grått over Imingfjell Turistheim og østre del av Sønstevatn. En veldig liten og lokal regnbyge, men traff oss gjorde den. For nå måtte vi fram med regnjakker. Regnbukser hadde vi ikke med på denne korte turen, og kaldt var det jo ikke, så det gikk fint uten. Vi passerte tett på en tom hytte, og lånte taket over uteplassen til den hytta mens det regnet som verst. Etter 15 min ga regnskura seg, og vi fulgte grusvei nedover og gikk opp på Sørøst for Gloppehovda (1127). En småstilig liten knaus, med en stupbratt botn på vestsiden. Dog var nok dette en menneskeskapt botn, men like fullt skapte det en bitte liten følelse av luft.

25.07.2014 - Vi går nedover stien fra Sørøst for Gloppehovda (1127), mot Imingfjell Turistheim, som ligger nedenfor oss til høyre. Utsikt ned mot Uvdal. Bilen vår står parkert på plassen rett fram.

Vi ruslet deretter ned til Imingfjell Turistheim, og slappet av i solen mens barna raste litt ifra seg på et huskestativ. Fra Imingfjell Turistheim har man flott utsyn ned til demningen mot Sønstevatn. Ganske imponerende samling med svære steiner… Fv124 går jo over denne demningen. Deretter bar det tilbake til hytta litt sør for Vasstulan Høyfjellseter, for å ta imot familien som snart skulle komme på besøk.

25.07.2014 - Den blå streken er ruta vi gikk. Det gule krysset markerer hvor bilen sto parkert. (Kartkilde: www.norgeskart.no)