Toåsen & Totjernåsen - Nesodden (16.07.2014)  3

Start point Alværn ungdomsskole (134m)
Endpoint Alværn ungdomsskole (134m)
Ascents Toåsen (215m) 16.07.2014 20:26
Totjernåsen (175m) 16.07.2014 20:50

Det var 3. kvelden på rad jeg jobbet overtid, så nå måtte jeg bare få luftet meg litt. Jeg avsluttet litt tidligere enn planlagt på jobben, og kjørte mot Nesodden fra Ryen i Oslo. Det var ikke så lange kjøreturen, men du verden så svingete vei 156 er fra Nesset og over mot Tusse, og litt videre på vei 157 mot Lindebråte. Langt mer svinger enn hva jeg hadde forventet i dette området.

Jeg parkerte etterhvert ved Alværn ungdomsskole. På andre siden av veien der går det en grusvei østover. Jeg gikk fort og småjogget på denne veien til jeg var like sørøst for Toåsen, ved et bygg som ligger få meter fra stien. Bak dette bygget er det en åpning i skogen nesten helt opp til toppen av Toåsen. Etter noen meter ble det langt brattere, og faktisk måtte en litt overhengende skrent omgås til høyre. Siste del av veien til toppen var igrunn litt morsom, med noen skrenter og muligheter for noen lette klyveopptak. Ikke noen særlig utsikt fra toppen, som også har noen mindre pene byggverk ved høyeste punkt.

Ned igjen gikk jeg samme vei, men mot slutten av grusveien når jeg var i svingen lengst sør ved Totjern, valgte jeg å ta med den lille høyden Totjernåsen (175). Litt baksing i kratt og skog i starten der, siden jeg ikke fant noen sti som ledet opp mot toppen. Lettere å gå mot slutten, og fra toppen kunne man ane litt utsikt mellom noen trær i retning sørvest. Fra Totjernåsen bar det rett tilbake til bilen ved Alværn ungdomsskole.

En varm dag, med lettskyet vær. Noe insekter, men ikke plagsomt mye.