Camp Norefjell - Hesteleinnattan ... (02.07.2014)  4

Start point Vann 1003 moh (1,005m)
Endpoint Vann 1003 moh (1,005m)
Ascents Hesteleinnattan (1,238m) 02.07.2014 16:51
Sauvallnattan (1,051m) 02.07.2014 18:00

Sammen med Jan og hans to døtre kjørte jeg med mine to jenter fra Lier til Gulsviksætran nord for Høgevarde (1459), Norefjell. Vi hadde en stund planlagt å få til en teltovernatting på fjellet med barna i løpet av sommeren. Målet var bare å komme til fjells uten å kjøre så langt. Gå en liten fjelltur, grille litt pølser, leke og ha det gøy, og få opp teltene i nærheten av bilene.

Vi kom så langt opp som det går an å kjøre, helt opp til vann 1003 sør for Sauvallnattan (1051). Nede ved Gulsviksætran er det tegnet inn en bom på noen kart, men denne så vi ingenting til. Dermed kunne vi parkere få meter fra vann 1003, som er demt opp der veien slutter på kartet. Det første vi gjorde da vi var fremme, var å varme opp litt lapskaus på primusen. Alle var sultne, så en litt sen lunsj smakte godt nå.

02.07.2014 - Jan foran vann 1003 moh. Bak ses Hesteleinnattan (1238), som vi straks skulle gå til. Teltene satte vi opp i forgrunnen, bak Jan.

Etter lunsjen ruslet vi en tur opp på Hesteleinnattan (1238). Vi rundet vann 1003 på sørvestsiden, og gikk nokså rett opp mot toppen på 1238 moh. Slak og fin stigning, men fortsatt ganske vått der det var flatt og tendenser til myr. Et par kortere motivasjonsknekker på noen av barna var det underveis, men i det store og hele gikk turen opp som en lek. Strålende sol på veien opp. Regnbygene holdt seg unna så langt. Litt vind på toppen, så lue eller buff måtte fram. Nydelig utsikt i nordlig og østlig retning, og mot sørøst. Langt, langt i nord kjente jeg igjen Store Knutsholstinden (2341) i Jotunheimen. I sørøst kunne vi se Tyrifjorden og Finnemarka, blant annet. Etter en liten pause med noen sjokoladebiter til alle sammen, gikk vi ned omtrent samme vei. Vi fant en ganske stor snøfonn som vi løp på, og forøvrig var terrenget lettgått med lite kjerr og busker. Noe viukjerr var det, men det verste kunne lett unngås.

02.07.2014 - På Hesteleinnattan (1238), med utsikt nordover. Vann 1003 moh, hvor bilene sto parkert, er nede til venstre, bak Jan.
02.07.2014 - På toppen av Hesteleinnattan (1238). Bak, litt til høyre, er Hestgjuvnatten (1068).

Da vi var tilbake ved bilene igjen, satte vi opp teltene. Det var grei plass til disse bare 6-7 meter fra bilene. Vi hadde akkurat satt opp teltene, da dagens ettermiddagsbyge kom. Et kvarter senere var denne over, og vi fyrte opp engangsgrillen. Mye moro rundt grillen, med show fra barna for oss pappaene. Senere ble det «boksen går» hvor alle var med, og litt lek blant jentene inne i teltet. Mens jentene lekte og hadde det trivelig i teltet, ruslet Jan og jeg bort på Sauvallnattan (1051). Tok oss 10 min frem og tilbake det.

02.07.2014 - Gøy og moro rundt grillen utpå kvelden. Høgevarde (1459) er i bakgrunnen.

Ved 23-tiden ble det kvelden. Det blåste en del, og barna slet med å få sove siden blafringen fra teltduken støyet ganske mye. Dette var en lyd de ikke var vant til. Det regnet mye av natten også, og det i tillegg til vinden gjorde at natten ble nokså oppstykket hva gjelder søvn. Jan og jeg sov i eget telt, og et par ganger fikk vi besøk av de minste jentene på 7 år som var redde for at teltet skulle blåse bort. ;-)

Neste morgen var det grått og kjølig. Vi tok en rask frokost, pakket ned teltene og satte kursen hjemover. På veien hjem kjørte vi oppom Vikersundbakken. Ingen av oss hadde sett verdens største hoppbakke før på nært hold. Det ble en fin og spennende avslutning på en flott overnattingstur ved Høgevarde. Vi kjørte den bratte og svingete veien opp til toppen av Vikersundbakken, og magesuget var så absolutt merkbart når vi prøvde å forestille oss hopperne som setter utfor i den monsterbakken. Barna påsto at de som kjørte ned der, var gærne… Jan og jeg hadde en viss forståelse for den påstanden. ;-)

03.07.2014 - Øverst i Vikersundbakken. Laaaangt ned her...