Camp Venabygdsfjellet - Søre Bølhøgda (08.06.2014)  3

Start point Muvatnet (1,059m)
Endpoint Muvatnet (1,059m)
Ascents Søre Bølhøgda (1,258m) 08.06.2014 18:22

Det ble ikke så lang pause ved basecamp etter den nydelige turen til Muen (1424). Kvelden var ennå ung, og det var for tidlig med noe grilling. Noen av barna var ikke like happy da Morten og jeg nevnte at vi snart skulle gå neste fjelltur. Vi hadde jo slått leir bare noen lange steinkast unna Søre Bølhøgda (1258), og den passet fint som en desserttur på ettermiddagen. Som Morten så treffende uttrykte da leirplassen var utpekt, at denne toppen "kunne vi jo nesten ta på". Gikk jo ikke an og bare se på den da!

Var ikke mye vi trengte i sekken for denne turen, men rumpeakebrett måtte vi ta med. Morten hadde det liggende i bilen, så alle tre jentene fikk med et hver. Nå gikk vi opp på østsiden av et fjell, og da lå det tross alt igjen noen snøfonner ennå. Da barna fikk vite at de skulle ake ned på fonnene, var ikke motivasjon noe problem lenger i hvert fall.

08.06.2014 - Morten og Frida på vei opp mot Søre Bølhøgda (1258).
08.06.2014 - Morten følger etter fjellgeitene Linn Therese og Julie, som er i ferd med å komme opp i et altfor bratt område.
08.06.2014 - Morten lager trinn over fonna så jentene lettere kommer opp.

Fra teltplassen gikk det sti oppover mot Søre Bølhøgda (1258). Vi fulgte den et stykke, men tok etter hvert av og skrådde mer rett opp mot toppen. Her var det klissvått i bakken. Denne mosen som pleier å være knusktørr og knasende når man tråkker på den, var nå heller som en svamp. Tok ikke lang tid før mine joggesko var gjennomvåte. Da det bratnet til, ble det litt forskjellige veivalg. Frida og jeg gikk noe mer til høyre og mer rett opp mot toppen. Morten fulgte etter de to eldste jentene, som duret rett opp et mye mer bratt område. Og godt var det at han gikk etter de to små fjellgeitene, for de gikk seg etter hvert fast øverst. En noe bratt og hard snøfonn måtte krysses, og der var det betryggende med en stø og erfaren fjellmann til å hogge trinn og komme med en hjelpende hånd. Over denne fonna, var det få meter til toppvarden på Søre Bølhøgda.

08.06.2014 - På toppen av Søre Bølhøgda (1258). Bak truer regnbygene.
08.06.2014 - På Søre Bølhøgda (1258). Bak ses Nørdre Bølhøgda (1365). Vi tar på mer tøy og gjør klart for rumpeakebretturen til jentene. Bygene nærmer seg fra vest, så det ble ikke lange stoppen her.

Da vi ankom toppen, ble det klart at der kunne vi ikke bli så veldig lenge. For i vest lå en regnbyge over Venabu-området, og den kom vår vei. Det hadde tetnet veldig til både i vest og nord, og det var ingen tvil om at vi ikke slapp unna regn innen få minutter. De varslede bygene lå i hvert fall ikke etter skjemaet til meteorologene…

08.06.2014 - Frida og Morten skuer utover blant annet Muvatnet. Bildet tatt mot NØ. Langt bak ses den pyramideformede Store Sølnkletten (1827).

Vi fikk på det vi hadde av klær, for nå var det langt mer surt enn få timer tidligere. Frida og Julie tok på regnbukser også, med tanke på aketur på fuktig snø. For øvrig hadde vi ikke med så mye regntøy, og var ikke veldig forberedt på mye regn akkurat. På veien opp hadde vi sett ut den lengste snøfonna, som lå nokså rett nord for toppen. Litt steinete og ulendt ned til den fonna, og etter litt testkjøring med akebrettene, satte jentene utfor. Morten og jeg gikk i forveien for å ta i mot i tilfelle det skulle komme ut av kontroll, men det gjorde det ikke. Som veldig ofte gikk det ikke så fort som fryktet, og jentene hadde det skikkelig moro der de akte nedover. Hyl og gledesskrik tydet på det! På veien ned mot teltplassen oppsøkte vi alle snøfonnene som lå sånn nogenlunde på veien. Nå hadde det begynt å regne en del, så nå ble vi våte både fra oven og nedenfra. Mine joggesko kunne ikke bli mer våte nå, så jeg gledet meg til å få på tørre fjellsko.

08.06.2014 - Endelig tid for bålkos med grilling av pølser og marshmallows.
08.06.2014 - Leirbålet, med Søre Bølhøgda (1258) bak til venstre.

Heldigvis sluttet det å regne like etter at vi var tilbake på basecampen vår, så da ble det snart pølsefest. Og marshmallowfest! Morten hadde en del ved i bilen, og med ferdig rigget bålplass ble det fort fyr på bålet. Pølser og marshmallows ble grillet og brent. Til og med lomper havnet på bålet etter en stund, men gøy hadde vi. Jentene lo og sang, og hadde det meget bra på tur! Stakkars Frida fikk knapt i seg drikken sin da latterkickene satte inn på grunn av tøysekoppene Linn Therese og Julie. Det ble danset både regndans og soldans, men det var nok regndansen som hadde best effekt, for utpå kvelden kom ei ny regnbyge. Da var det også leggetid, og etter en kort uenighet mellom søstrene Frida og Julie om hvordan man skulle ligge i teltet, ble det stille. Morten og jeg skravlet litt til i lavvoen mens regnet trommet utenfor, men kvelden kom for oss også til slutt.

08.06.2014 - Trivelig stund rundt bålet. Dagens første bestegne topp i bakgrunnen: Muen (1424).

For GPS-spor, se Mortens side:

Missing title

Written by otto 14.06.2014 23:39

Skal si du drar med jentene på turer.. Litt drøyt hvis du hadde fått dem opp til Tåråfjellet.. Smågodt "fikser" lydige jenter, vet alt om dette trikset.!!

Sv:

Written by Nils 15.06.2014 00:59

Ja, godsaker i sekken betyr ofte mirakler for motivasjonen for barn. Det bringer nesten alltid tilbake "orken" deres, for det er ikke kondisen det står på hos dem.

Tåråfjellet ville nok ha gått, dersom det hadde vært fin sti hele veien opp. De er ikke så glade i å kave i buskas og kjerr. ;) Dessuten var deler av stien der ødelagt av flom, noen som gjorde turen mer kronglete enn planlagt. 2. dag i pinsen, hvor vi gikk opp på Svartfjellet ved Venabu (turrapport kommer...), gikk hun minste hele veien opp uten stans og pause i varmen, i en veldig god fart. Og det var over 3 km en vei, og mer enn 250 hm. :)