Stikkaåsen - Sarpsborg (05.06.2014)  2

Start point Gamle Kongevei (131m)
Endpoint Gamle Kongevei (131m)
Characteristic Walk
Ascents Stikkaåsen (149m) 05.06.2014 18:09

Var en ny tur nede i Østfold, og denne gangen plukket jeg ut en ås som "lå på veien" hjemover. Det var bare en kort avkjøring fra E6. Svingte av ved Hauge bru/Solli, og kom etter hvert inn på Gamle Kongevei. Parkerte like etter gården Stikka, ved starten på en grusvei som var skiltet "Retrieverklubben". Noen meter oppi veien var det en bom, så jeg parkerte utenfor denne, i tilfelle... Nå kjørte det flere biler innover, så det hadde sikkert ikke vært noen fare. Skulle tydeligvis være noe treff ved klubbhuset.

Da jeg ankom parkeringen ved klubbhuset, var det masse folk og hunder der. Jeg fant stien på nordsiden av klubbhuset, og fulgte den til tårnet på toppen av Stikkaåsen (149). Noen trær lå her og der over stien, og i terrenget var det veldig vått etter kraftig regnvær. Tok ikke lang tid før joggeskoene var gjennomvåte.

Jeg klatret ikke opp i tårnet, men gikk ganske fort tilbake mot bilen igjen. I stedet for å menge meg med alle medlemmene av hundeklubben, gikk jeg på nordøstsiden av klubbhuset og inn på en sti som kom fra nordøst. Denne stien var tydeligvis mye brukt av hester.

Kort tur dette, med svært lite høydemeter. Da jeg ankom bilen begynte det å regne igjen, så hadde flaks med den. :)

05.06.2014 - Tårnet på toppen av Stikkaåsen (149), nordvest for Sarpsborg.
05.06.2014 - Blå strek er ruta jeg gikk. Rosa kryss nede på kartet viser hvor bilen sto parkert. (Kartkilde: www.norgeskart.no)