Trollstein-Rundhøe (13.06.1995)  4

Endpoint Visdalen
Ascents Smiugjelsoksle Nordvest (1,885m) 13.06.1995
Trollstein-Rundhøe (2,170m) 13.06.1995

Dette ble jomfruturen for to kamerater av meg som senere skulle bli med på mange av mine fjellturer. Hans Petter og Gisle ville prøve toppturer i Jotunheimen, og såpass tidlig som midt i juni tenkte jeg at nordøst-Jotunheimen var best egnet for fotturer. Særlig toppturer opp østsiden på Visdalen kunne være gunstig, da det blir tidlig snøfritt her.

Vi parkerte i Visdalen, omtrent hvor elva Grjota møter elva Visa. Lang og seig stigning med en gang, opp gjennom skog og kratt. Vi fulgte nordsiden av Grjota, og et stykke oppe tok vi en god rast ved en nydelig foss. Dette er vel i området hvor skoggrensen ligger...
13.06.1995 - Hans Petter foran en fin foss i elva Grjota, ved skoggrensen i østsiden på Visdalen.

Etter hvert lett å gå strake veien til toppen av Trollstein-Rundhø. Stas for Hans Petter og Gisle, som nådde sin første 2000-meters topp. Vi nøt utsikten og det strålende juniværet. Det var varmt, og helt skyfritt. Bare litt lett dis på himmelen mot vest... Returen la vi nedover Smiugjelsoksle ut til høyde 1885, før vi dreide ned mot elva Grjota igjen og gikk omtrent samme rute ned som vi kom opp.