Store Memurutinden, vesttoppen (06.07.1994)  5

Start point Spiterstulen (1,104m)
Endpoint Spiterstulen (1,104m)
Ascents Leirhøe Sør (2,110m) 06.07.1994
Store Memurutinden Vesttoppen (2,365m) 06.07.1994
Nord for Store Memurutinden Vesttoppen (2,264m) 06.07.1994

Nydelig sommerdag hvor Store Memurutinden, vesttoppen, var målet. Sammen med min bror gikk jeg fra Spiterstulen den vanligste ruta sørover Visdalen, opp langs Hellstuguåe, til Veoskardet, og så platået sørover til toppen. På returen gikk vi bort til punkt 2264 og Leirhøe Sør (2110).

Været var altså helt fabelaktig, og det var solsteken også. Og da er det ofte lurt å smøre seg for de av oss som fremdeles hadde vinterblek hud... Vi gikk i shorts hele dagen, og smurte oss med høy solfaktor - på nesten all bar hud. Tabben var å glemme beina/leggene! Stor tabbe! Da vi var tilbake til bilen kjente vi begge at det varmet på leggene. En rosa farge begynte å komme fram... De neste døgnene holdt vi beina i skyggen og langt fra solstråler, kan man si. :/ Dette ble den kraftigste solforbrenningen jeg har hatt i høyfjellet. Glemte ikke å smøre beina etter dette!

En annen ting som huskes etter denne turen er at fotografen som skulle fremkalle bildene, klarte å få lys på filmrullen slik at bildene fikk noen heller lite flatterende mørke felter! Vedlagte bilde er faktisk av de bedre. Turen senere på sommeren til Vesle Galdhøpiggen / Veslpiggen (2369) var dessverre også på samme film... :(

06.07.1994 - Resultatet av en filmrull som har fått uheldig behandling hos fotografen... Det er i hvert fall fra toppvarden på Store Memurutinden, vesttoppen (2365 moh).

Jaja

Written by mortenh 30.10.2013 15:32

Jaja, det var noen ekstra utfordringer i filmtidene. I det hele tatt virker 1994 meeeeget leeeenge siden.

Sv: Jaja

Written by Nils 31.10.2013 07:05

Ble ikke alltid så mange bilder fra turene heller. Dro med kameraet uten ekstra filmer, og oppdaget at det var igjen kun 10 bilder på en langtur. Måtte prioritere hardt hva man tok bilder av da... Men det var alltid veldig spennende å hente den fremkalte filmen, gjerne 3-4 uker etter at turen var gått. :)

Begynner å bli lenge siden med 1994 nå ja, men er jo samtidig "bare" 19 år siden. Den gang var ikke toppsamling like utbredt. I hvert fall ikke like lett å komme i kontakt med andre som drev med samme hobby, og topplistene måtte man stort sett lage selv. Skrive opp for hånd, eller med skrivemaskin, om man var så avansert. ;)