Kølåsen - sør på Hurumlandet (24.04.2014)  2

Start point Skjøttelvikveien (47m)
Endpoint Skjøttelvikveien (47m)
Ascents Kølåsen Sørøst (145m) 24.04.2014 14:06
Kølåsen (145m) 24.04.2014 14:18

Ettermiddagstur til den nye pf-100-toppen langt sørvest på Hurumlandet. Har visst vært et raid til denne toppen de siste dagene, ser jeg av bestigningsstatistikken... ;) Og det skyldes vel ikke at den er så veldig spektakulær eller spennende på noen måte? :)

Jeg parkerte langs Skjøttelvikveien, øst for toppen, litt nord for gården Rød. Opp på traktorvei til et hogstfelt, så på stier til Kølåsen Sørøst (145) først. Der var det 2-3 svaberg som stakk opp i skogen, og den ene var da høyest. Ble ikke lenge der nei, før jeg kavet meg gjennom tett skog til ei lysløype som gikk nordover mot høyeste på Kølåsen. Det var hakket mer utsikt på høyeste Kølåsen (145) enn på den sørøstre høyden, i den grad det kan defineres som utsikt da... Sondre (500fjell) har i sin turrapport lagt ut et bilde av stubben på toppen, og den stubben var der dagen etter også:

Høyeste punkt på Kølåsen er en hyttetomt, ifølge tekniske og økonomiske kart. Høyden er oppgitt til 145.7, mens Kølåsen Sørøst står oppført med 145.4. Dersom det bygges hytte på høyeste punkt, blir den kanskje ikke så lett tilgjengelig. Eller det graves/sprenges bort litt masse, og da vil den sørøstre høyden overta tronen som hovedtopp og få den røde pilen. Så de som vil "sikre seg", bør gå bortom den sørøstre høyden også. ;)

Uansett kommer jeg ikke tilbake til Kølåsen på en stund. Det er mange andre turer som skal gåes før det, men godt å få rørt seg litt.

24.04.2014 - Blå strek er min rute. Jeg parkerte langs veien til høyre, markert med rosa kryss.